فیوچرز چیست؟ بایدها و نبایدهای دنیای آن

برای ورود به دنیای معاملات سودده باید بدانیم فیوچرز چیست و تسلط به چه تکنیک‌هایی برای موفقیت در آن لازم است. با جدیدترین استراتژی‌ها و راهبردهای بازار کریپتوکارنسی در کنار ما آشنا شوید.

ارز دیجیتال فیوچرز چیست؟ بایدها و نبایدهای دنیای آن

اخیراً در این باره که معاملات فیوچرز چیست و چطور می‌تواند به طرفین معامله سود برساند بیشتر می‌شنویم. شاید شما هم با دیدن سودهای چشمگیری که برخی از فعالین ارز دیجیتال از طریق معاملات فیوچرز کرده‌اند مشتاق دانستن این باشید که فیوچرز چیست و به فکر ورود به این بخش از دنیای بازارهای مالی افتاده باشید. در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل درباره اصلی‌ترین نکاتی که برای ورود به معاملات فیوچرز باید بدانید، صحبت کنیم.

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز چیست؟

دقیقاً همان‌طور که از نام این معاملات به ذهن می‌رسد، معاملات فیوچرز (futures) به دسته‌ای از معاملات گفته می‌شود که در زمان حال قرارداد آن عقد می‌شود؛ اما تاریخ آن برای زمانی در آینده است. در معاملات فیوچرز کالا، فلز باارزش، ارز دیجیتال و چیزهای دیگر را می‌توان خرید یا فروخت. 

در این معاملات طرف‌های خریدار و فروشنده بر سر قیمتی مشخص به توافق می‌رسند و خریدوفروش خود را در زمانی در آینده با همان قیمت توافقی به انجام می‌رسانند.

به زبان ساده، فیوچرز چیست؟

برای ‌آنکه متوجه شوید فیوچرز چیست، مثالی برای شما می‌زنیم. فرض کنید شما با سرمایه‌ای اولیه در حال ساخت یک مغازه هستید. می‌دانید که مثلاً در ۶ ماه آینده به شیشه برای در و پنجره‌ی مغازه خود نیاز دارید. با توجه‌ به سرمایه‌ی شما ممکن است خرید پنجره در ۶ ماه آینده برایتان ممکن نباشد؛ چرا که با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهید شد.

 در این شرایط شما می‌توانید قراردادی از نوع فیوچرز با یک کارخانه‌ی شیشه‌بری ببندید. اصل قرارداد بر این صورت خواهد بود که شما با کارخانه بر سر یک قیمت به توافق می‌رسید؛ اما زمان تحویل کالا را ۶ ماه آینده قرار می‌دهید. در طول مدت این ۶ ماه ممکن است قیمت شیشه بیشتر شود؛ اما شما با قیمت همان ۶ ماه قبل، شیشه را دریافت خواهید کرد و این برای شما مفید است. ممکن هم هست که قیمت شیشه پایین برود و در این حالت شما ضرر کرده‌اید و اگر آن روز نمی‌خریدید، به نفع شما بود. 

در این مدل از قراردادها همه یا مقداری از پولی که باید پرداخت شود در ابتدا به کارخانه داده می‌شود. با این کار نقدینگی و سرمایه کارخانه افزایش یافته و به حرکت در می‌آید و این به نفع کارخانه است.

با مثالی واضح دانستیم که فیوچرز چیست و چگونه به افراد سود می‌رساند. 

معاملات فیوچرز در بازارهای ارز دیجیتال

معاملات فیوچرز در بازارهای ارز دیجیتال

در بازارهای مالی آنلاین، معاملات فیوچرز در واقع نوعی سفته‌بازی و یا چیزی شبیه به شرط‌بندی هستند. شرط‌بندی بر روی نوسانات قیمت بازار یکی از بهترین تعریف‌هایی است که می‌توانید برای فیوچرز چیست ارائه دهید. به‌عبارت‌دیگر، شما می‌توانید با استفاده از مهارت پیش‌بینی بازار، نوعی شرط‌بندی بر روی نوسانات قیمت بازار انجام دهید و نهایتاً این ممکن است به سود یا ضرر شما منجر شود. در ارزهای دیجیتال شما می‌توانید بدون اینکه مالک واقعی دارایی یا ارز باشید بر سر قیمت ارزهای دیجیتال شرط‌بندی کنید.

فیوچرز در ارز دیجیتال به زبان ساده

مثالی برای استفاده از این معاملات در ارزهای دیجیتال می‌زنیم تا بدانیم در این حوزه، فیوچرز چطور عمل می‌کند. فرض کنید که شما یک معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال هستید و قیمت فعلی یک بیت‌کوین چیزی در حدود 20 هزار دلار است. پیش‌بینی شما این است که قیمت آن تا 3 ماه آینده چهار برابر می‌شود. 

طرف دیگری نیز وجود دارد که پیش‌بینی می‌کند قیمت آن کاهش خواهد یافت. حالا خریدار می‌تواند تعدادی بیت‌کوین را با این استدلال که قیمت آن افزایش خواهد یافت به همان قیمت روز خریداری کنید. طرف دیگر نیز با استدلال کاهشی بودن روند قیمت بیت‌کوین، آن تعداد را خواهد فروخت. حالا مثلاً زمان انتقال بیت‌کوین از حساب فروشنده به خریدار 3 ماه تعیین می‌شود. با این اوصاف اگر تا 3 ماه آینده، قیمت کاهش یافت، فروشنده سود کرده و خریدار ضرر می‌کند و اگر خلاف این اتفاق افتاد، سود و زیان آنها برعکس می‌شود.

بسیاری از صرافی‌های خارجی معتبر از این دسته معاملات پشتیبانی می‌کنند و با سرمایه‌گذاری در آنها می‌توانید از آپشن فیوچرز بهره‌مند شوید. در مقاله بهترین صرافی‌های خارجی برای ایرانیان، معتبرترین صرافی‌ها مانند بایننس، کوکوین و کویتکس را برای انجام این معاملات به شما معرفی کرده‌ایم.

انواع معاملات فیوچرز

انواع معاملات فیوچرز کدام‌اند؟

پس از آنکه دانستیم فیوچرز چیست و چطور انجام می‌شود باید نوع معامله‌ی خود را انتخاب کنیم. انتخاب نوع معامله‌ی فیوچرز بر اساس مهارت، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌ای که فرد سرمایه‌گذار دارد، انتخاب می‌شود. 

همه‌ی صرافی‌های ارز دیجیتال از انواع معاملات فیوچرز پشتیبانی نمی‌کنند. لازم است که پیش از انتخاب مدل موردنظر خود به بررسی شرایط صرافی‌های مختلف بپردازیم و سپس دست به خریدوفروش بزنیم. لازم به ذکر است که در تمامی انواع معاملات فیوچرز، کارمزدی مشخصی بر اساس قوانین صرافی موردنظرتان وجود دارد.

در حالت کلی معاملات فیوچرز را در سه دسته‌ی کلی قرار می‌دهیم. معاملات استاندارد، تحویل فیزیکی و دائمی. در ادامه به شرح اختصاصی هر یک از آنها می‌پردازیم.

معاملات فیوچرز استاندارد یا Standard Futures Contracts

این مدل از معاملات فیوچرز در واقع محبوب‌ترین مدل آن محسوب می‌شود. در نوع استاندارد، طرفین قرارداد بر سر قیمت یک ارز دیجیتال در آینده به توافق رسیده و توافق می‌کنند. زمان موردنظر برای انجام معامله را نیز مشخص کرده و در آن تاریخ تعیین شده، معامله با قیمت توافقی به انجام خواهد رسید. در قراردادهای معاملات فیوچرز از نوع استاندارد، زمان سررسید و تسویه‌حساب وجود دارد.

بایننس، بینگ ایکس و کوکوین از این مدل معاملات فیوچرز پشتیبانی می‌کنند.

معاملات فیوچرز همراه با تحویل فیزیکی یا Futures Contracts with Physical Delivery

همان‌طور که می‌توانید از نام این مدل حدس بزنید، در این نوع معامله، تحویل فیزیکی کالا، ارز یا هر نوع چیز گران‌بهایی که آن را خریده یا فروخته‌اید، صورت می‌گیرد. در تحویل فیزیکی فیوچرز، در زمان مشخص شده، کالا تحویل داده خواهد شد و معامله با قیمت از پیش تعیین شده انجام می‌شود.

معاملات دائمی یا Perpetual Contracts

معاملات دائمی یا Perpetual Contracts

در معاملات دائمی فیوچرز نیز همان حدس و پیش‌بینی‌های فرد معامله‌گر در رابطه با نوسانات و تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال وجود دارد. تفاوت در این  است که این معاملات دائمی هستند و تاریخی برای انقضای آنها وجود ندارد. در معاملات دائمی طرفین معامله در زمان دلخواه می‌توانند قرارداد را به پایان رسانده و تسویه ‌حساب کنند. معامله گرانی که در فیوچرز دائمی فعالیت می‌کنند، می‌توانند پوزیشن موردنظر خود را تا زمان دلخواه حفظ کنند.

این مدل از معاملات فیوچرز نیز بسیار رایج و در دسترس معامله‌گران است.

حالا می‌دانیم که فیوچرز چیست و انواع مختلف آن در بازارهای ارز دیجیتال کدام‌اند.

اسپات و فیوچرز چه معاملاتی هستند و چه تفاوتی دارند؟

برای آنکه بدانیم اسپات و فیوچرز چه هستند، ابتدا باید با بازارهای مالی یک‌طرفه و دوطرفه آشنا شویم. بازارهای یک‌طرفه به بازارهایی گفته می‌شود که کسب سود معامله‌گر تنها در صورتی رخ می‌دهد که قیمت دارایی‌ها و سهام‌های او افزایش یابند. در بازارهایی که دوطرفه هستند؛ اما چنین نیست. یک معامله‌گر ممکن است هم از افزایش قیمت و هم از کاهش قیمت دارایی‌های خود سود ببرد.

معامله‌ی اسپات (Spot ) دقیقاً مدلی از معامله‌ی رایج است که در نقطه‌ی مقابل معاملات فیوچرز قرار دارند. معاملات اسپات یک‌طرفه هستند و اگر شما معامله‌گر باشید، تنها در صورت افزایش قیمت ارز یا سهامی که خریداری کرده‌اید، می‌توانید سود کنید. در معاملات اسپات درصورتی‌که چیزی را بخرید به‌صورت لحظه‌ای و آنی فروخته شده و تراکنش شما در همان لحظه انجام شده و تبدیل به طور کامل انجام می‌شود.

همان‌طور که توضیح دادیم فیوچرز چیست و چطور کار می‌کند، حالا می‌توانید بفهمید که تفاوت این معاملات با معاملات فیوچرز چیست. معاملات فیوچرز در آینده‌ی مشخص رخ داده و تراکنش و تبدیل مالی در هر زمان انجام می‌گیرد. بااین‌حال فراموش نکنید که قسمت مربوط به آینده‌ی معاملات فیوچرز مربوط به نوسانات قیمت ارز، سهام یا کالای خریداری شده است. در واقع اصل ابتدایی دارایی در همان ابتدا منتقل می‌شود و سود و زیان در اثر نوسانات مربوط به اصل دارایی صورت می‌گیرد.

اهرم یا لوریج (Leverage) در فیوچرز

اهرم یا لوریج (Leverage) در فیوچرز چیست؟

در هنگام خرید از بازارهای مالی در روشی به جز فیوچرز، شما تنها با مقدار دارایی موجود خودتان می‌توانید خرید کنید. با این حساب، تنها سود و زیانی که می‌تواند برای شما اتفاق بیفتد بر اساس نسبتی از سرمایه‌ی خودتان است. در معاملات فیوچرز چنین نیست. در اینجا می‌توانیم بفهمیم که از دیگر تفاوت‌های معاملات هادی و فیوچرز چیست و با چیزی به نام اهرم فیوچرز آشنا شویم.

لوریج یا اهرم فیوچرز به سرمایه یا اعتباری گفته می‌شود که صرافی‌ها به معامله‌گران خود اختصاص می‌دهند. صرافی‌ها می‌توانند نوعی از سرمایه را برای معامله دارایی‌ها و مخصوصاً ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار دهند. با این کار، کاربر می‌تواند با مقدار بسیار بیشتری نسبت به اصل سرمایه‌ای که در صرافی قرار داده است به خریدوفروش بپردازد.

اهرم‌ها هم می‌توانند به‌صورت نسبتی باشند به‌طوری‌که مثلاً 1:5  در اختیار کاربر قرار گیرند یا اینکه به‌صورت چندبرابری مثلاً X5 به کاربر داده شوند.

مراحل خریدوفروش در معاملات فیوچرز چیست؟

دقت کنید که حتماً پس از مطالعه‌ی نسبتاً زیاد و دانستن دقیق آنکه فیوچرز چیست و چطور می‌توان از آن کسب سود کرد به انجام مراحل بپردازید.

ابتدا در یک صرافی امن که خرید و فروش‌های فیوچرز را پشتیبانی می‌کند و دقیقاً برای شما شرح می‌دهد که منظور آن صرافی از معاملات فیوچرز چیست، ثبت‌نام کرده و احراز هویت کنید. دقت کنید که صرافی موردنظرتان از انجام معاملات فیوچرز برای ایرانیان نیز حتماً پشتیبانی کند.

سپس همه یا بخشی از سرمایه خود در آن صرافی را به حساب فیوچرز صرافی انتقال دهید. در صرافی‌های مختلف این کار به روش‌های متفاوتی انجام شده و کارمزدهای متفاوتی نیز خواهد داشت.

در مرحله‌ی بعد باید اهرمی که در نظر دارید را مشخص کنید.

سپس می‌توانید معامله‌ی فیوچرز را به‌صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت بر اساس نوسانات کاهشی یا افزایشی انتخاب کنید. اصطلاحاً به آنان، معاملات Long و Short می‌گویند.

حالا با داشتن پوزیشن موردنظرتان می‌توانید منتظر رسیدن زمان و دیدن نتیجه‌ی پیش‌بینی خود باشید.

مزایا و معایب فیوچرز

مزایا و معایب فیوچرز

دانستن اینکه خطرات فیوچرز چیست و با وجود خطرات احتمالی چگونه می‌توان به کسب سود پرداخت، از مهم‌ترین قدم‌ها برای رسیدن به سود چشمگیر است. در ادامه با مهم‌ترین مزایا، معایب و خطرات فیوچرز آشنا می‌شویم.

اگر بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین مزیت معاملات فیوچرز چیست، احتمالاً سود قابل‌توجه از نزول و صعود بازار را نام ببریم. اگر شما فردی باشید که با دید باز و پیش‌بینی صحیح وارد معاملات فیوچرز می‌شود، می‌توانید هم از روندهای کاهشی و هم افزایشی در ارزهای مختلف سود کسب کنید.

سهولت انجام خریدوفروش و نداشتن پیچیدگی‌های فراوان از دیگر مزیت‌های معاملات فیوچرز است.

از دیگر مزایای بسیار مهم فیوچرز چیست؟ امکان استفاده از اهرم یا لوریج. 

شما با قراردادن مقداری از دارایی خود به‌عنوان وثیقه در نزد صرافی می‌توانید، چند برابر از آن را قرض گرفته و به دادوستد بپردازید. اگر معامله‌ی انجام‌شده‌ی شما سودده باشد، شما سودی چندبرابری نسبت به شرایطی کسب می‌کنید که می‌خواستید با سرمایه‌ی خودتان وارد معامله شوید.

از معایبی که می‌توان برای معاملات فیوچرز نام برد، ریسک بالا و امکان ضرر زیاد است. بسیاری از افراد با مهارت‌ها و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال زیاد تلاش می‌کنند تا پیش‌بینی‌های دقیق و اصولی داشته باشند و بفهمند فیوچرز چیست. بااین‌حال بسیار می‌بینیم افرادی را که با وجودداشتن دانش و تجربیات زیاد بسیار متضرر شده و سپس از بازار خارج می‌شوند. بازارهای مالی در هیچ حالتی قابل‌پیش‌بینی صددرصدی نیستند و همیشه افرادی سود کرده و گروهی نیز متضرر می‌شوند.

نیازمند بودن به کاربر حرفه‌ای و تجربه‌دار یکی از ویژگی‌های خریدوفروش در معاملات فیوچرز است. این مورد را هم می‌توان به عنوان مزیت و هم عیب بیان کرد. این مورد هم باعث می‌شود که افراد زیادی نتوانند به راحتی وارد شده و به معامله بپردازند و هم می‌تواند فرایندی طاقت‌فرسا باشد. چرا که بسیارند افرادی که نمی‌خواهند زمان بسیار زیاد و طولانی ای را صرف یادگیری و مطالعه‌ی بازارها کنند.

وجود پوزیشن‌های لانگ یا شورت بر اساس خواسته‌ی معامله‌گر نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت فیوچرز است و می‌تواند به ما نشان دهد که دیگر مزیت فیوچرز چیست. معامله‌گران می‌توانند در بازه‌های زمانی متفاوت و دلخواه خودشان، هم از روند صعودی و هم نزولی بازار برای کسب سود استفاده کنند.

بازار فیوچرز همواره از نقدینگی بسیار بالایی برخوردار است. افراد زیادی به‌خاطر قابلیت اهرم و سود بالای این کار وارد معاملات فیوچرز می‌شود. این موضوع باعث شده است که پول زیادی در این بازار در جریان باشد و خریدوفروش را بسیار ممکن‌تر و سهل‌تر کند.

تنوع زیاد جفت‌ارزها نیز از دیگر مزایای این مدل از معاملات است که دست کاربران و معامله‌گران را باز می‌کند تا بتوانند انتخاب‌های زیادی را برای خریدوفروش و ایجاد پوزیشن‌های مختلف داشته باشند.

بازارهای مالی مختلف تحت اثر شرایط بسیاری قرار گرفته و دچار نوسان می‌شوند. بازار کریپتوکارنسی نیز از این ماجرا مستثنی نیست. این بازار علاوه بر خطرات و ریسک‌های معمول بازارها، بسیار تحت‌تأثیر اخبار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز قرار دارد. در بازار کریپتوکارنسی، حتی یک توییت یا جمله از طرف افراد تأثیرگذار در جهان نیز می‌تواند نوسانات شدیدی را در قیمت رمزارزها ایجاد کند. بنا بر همه‌ی موارد گفته شده، معاملات فیوچرز که بر اساس پیش‌بینی‌ها و آینده کار می‌کنند بسیار ریسک بالاتری را دارند و همواره ممکن است معامله‌گر را با ضرری جبران‌ناپذیر تنها بگذارند.

چه افرادی برای ورود به معاملات ارز دیجیتال فیوچرز مناسب هستند؟

اینکه معاملات فیوچرز چیست و در ارزهای دیجیتال چطور استفاده می‌شوند، ممکن است برای تازه‌واردان پیچیده به نظر بیایند. افرادی که وارد این حوزه می‌شوند باید دانش و اطلاعات کافی و بالایی داشته باشند. این افراد باید بتوانند زمان مناسبی از هر روز خود را صرف خواندن و تحلیل اخبار کنند و بتوانند تأثیرات این اخبار بر روندهای صعودی و نزولی بازار را تشخیص دهند و عیناً بدانند که فیوچرز چیست. معامله‌گران فیوچرز باید ریسک‌پذیر باشند و از قرارگرفتن در شرایط بحرانی نهراسند. این افراد باید آموزش‌های لازم و مداومی را به‌صورت پیوسته دررابطه‌با نحوه‌ی مدیریت هیجانات خود و احساسی تصمیم‌نگرفتن دریافت کنند. معامله‌گران باید استراتژی‌های معاملاتی مشخص و از پیش تعیین شده‌ای را برای خریدوفروش در بازار رمزارزها داشته باشند. 

اگر بخواهیم بگوییم که مهم‌ترین ویژگی افراد معامله‌گر در فیوچرز چیست باید بگوییم که آنان باید تحمل ازدست‌رفتن دارایی و سرمایه خود را داشته باشند. اگر فردی همه‌ی زندگی خود را فروخته و وارد بازار کریپتوکارنسی شده باشد، شرط‌بندی بر سر نوسانات اصلاً برای او منطقی نیست چرا که ریسک بالایی دارد. این ریسک بالا ممکن است منجر به ازدست‌رفتن همه‌ی زندگی او شود. با این اوصاف بهره‌گیری از آموزش‌های مناسب و مطمئن از ضروریات هر معامله‌گر در دنیای بازارهای مالی است.

وب‌سایت بیتکورس یک آکادمی مطمئن برای آموزش بازارهای مالی است. لزوم آموزش تخصصی و برخورداری از دانش و اطلاعات دست‌اول همواره روبه‌افزایش است. آکادمی بیتکورس می‌تواند همراهی مطمئن برای سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی باشد. علاقه‌مندان می‌توانند با اعتمادکردن به این مجموعه، مسیری پربازده و سودآور را تجربه کنند.

چه افرادی برای ورود به معاملات ارز دیجیتال فیوچرز مناسب هستند

کلام آخر

دانستیم که معامله در فیوچرز چیست و این معاملات چطور کار می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌ها، مزایا و معایب این مدل از خریدوفروش گفتیم و با مراحلی که باید برای ورود به این بازار طی کرد آشنا شدیم. از خطرات احتمالی‌ای صحبت کردیم که ممکن است گریبان‌گیر معامله‌گران فیوچرز شود و نهایتاً مهم‌ترین ویژگی خاص افراد این حوزه را بیان کردیم. ورود به بازارهای مالی همواره با ریسک‌های فراوانی مواجه بوده‌اند. افرادی که سرمایه خود را در معرض این‌گونه معاملات قرار می‌دهند هم‌زمان با به‌جان‌خریدن ریسک ازدست‌دادن سرمایه، ممکن است به سود چشمگیری دست پیدا کنند. داشتن دانش، تجربه و مطالعات در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی مهم‌ترین ابزارهایی هستند که می‌توانند شما را از قرارگیری در معرض ضررهای هنگفت نجات دهند.