استفاده از بیمه ارز دیجیتال، سودآور است یا بی‌فایده؟

داشتن بیمه ارز دیجیتال با افزایش سرمایه‌ی موجود در این بازار، ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. سعی می‌کنیم شما را با ویژگی‌های بیمه‌های ارز دیجیتال آشنا کنیم.

ارز دیجیتال استفاده از بیمه ارز دیجیتال، سودآور است یا بی‌فایده؟

اگر شما هم به دنبال راهی برای حفظ پول سرمایه‌گذاری شده‌تان هستید، و نمی‌دانید بیمه ارز دیجیتال چیست، در ادامه با ما همراه باشید. در سالیان اخیر ما شاهد رشد چشمگیری در بازار ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. دنیای ارزهای دیجیتال، حقیقتاً هیجان‌انگیز است. کاربران می‌توانند از هر جایی در جهان به محصولات و خدمات  زیادی دسترسی پیدا کنند.

همه‌ی این موارد نشانگر ایجاد و وجود خطر در این بازار می‌شود. خطرات دنیای ارزهای دیجیتال را واقعاً نمی‌توان نادیده گرفت. در اینجاست که اهمیت استفاده‌کردن از بیمه در دنیای بازارهای مالی آنلاین مشخص می‌شود. برای آشنایی کامل و دقیق با بیمه‌ی ارز دیجیتال تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

سرقت‌های 615 میلیون دلاری مربوط به پروژه Axie Infinity و Ronin را ممکن است بشناسید. ایندو رخداد مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرقت و حملاتی بودند که در طول تاریخ بازارهای ارزهای دیجیتال رخ دادند. 

بیمه‌ی ارز دیجیتال دقیقاً مانند دیگر بیمه‌ها است. این بیمه می‌تواند خسارت ناشی از حوادث ناگهانی را برای افراد تحت پوشش خود تا حدودی جبران کند. بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت نوسانی و ناپایدار هستند. این بازار ممکن است مورد حمله‌ی هکرهای مختلف بگیرد و نتیجه آن ازدست‌رفتن میلیون‌ها دلار از سرمایه‌های افراد سرمایه‌گذار و امنیت ارز دیجیتال در این حوزه‌ها است.

تمامی موارد گفته شده لزوم ظهور نوعی از بیمه به نام بیمه‌ی ارز دیجیتال را ضروری می‌کند.

شرکت‌های سرمایه‌گذار و همچنین صرافی‌ها می‌توانند سرمایه خود را در برابر هک، سرقت یا دیگر خطرات بیمه ارز دیجیتال کنند. این مدل از بیمه، هنوز ترویج زیادی در میان کاربران و شرکت‌ها ندارد، اما با افزایش خطرات احتمالی این حوزه، تقاضا برای بیمه ارز دیجیتال افزایش پیدا کرده است. 

انواع بیمه ارز دیجیتال

انواع بیمه ارز دیجیتال

همگام با افزایش درخواست‌های کاربران و شرکت‌های سرمایه‌گذار برای قرارگرفتن تحت پوشش بیمه‌ها انواع مختلفی از بیمه‌ی ارز دیجیتال ارائه شده است. بیمه‌نامه‌های مختلفی برای کاربران و شرکت‌ها با مشاغل مختلف وجود دارند. هر کدام از کاربران باید بر اساس اهداف و نیازهای خود بیمه‌ی مناسب خود را انتخاب کنند. 

برخی از بیمه‌ها برای جبران خسارت‌های ناشی از سرقت یا هک هستند. دسته‌های دیگری از بیمه‌ها ممکن است تنها یکی از دو مورد سرقت یا هک را پوشش دهند. در ادامه به انواعی از بیمه ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم.

بیمه دارایی: این نوع از بیمه ارز دیجیتال، ارزش کل دارایی سرمایه‌گذاری شده توسط کاربر یا شرکت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

بیمه وقفه: این نوع از بیمه، درآمدی را پوشش می‌دهد که به‌خاطر اتفاقی که بیمه شده است، ازدست‌رفته است.

بیمه جرائم: این مدل از بیمه، خساراتی را که در اثر جرائم مختلف به کاربر وارد شده باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد. انواع مختلف جرائمی که بیمه ممکن است قبول کند، بر اساس بیمه‌نامه تعیین می‌شود. رایج‌ترین جرائمی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، سرقت، کلاهبرداری و جرائم سایبری هستند.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای: این بیمه، خساراتی را که ممکن است در اثر اشتباهات افراد حرفه‌ای به سرمایه‌گذار وارد شوند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه مسئولیت عمومی: این بیمه، خسارت شخص ثالث و ضررهایی را که ممکن است طی عملیات تجاری وارد شوند را پوشش می‌دهد.

اگر به دنبال یافتن بیمه‌ی ارز دیجیتال مناسب خود هستید، بهتر است پیش از عقد قرارداد به‌خوبی درباره‌ی انواع بیمه‌هایی که ارائه شده‌اند تحقیق کنید. پیشنهاد می‌شود که با کارگزاری‌هایی همکاری کنید که تجربه‌ی خوبی در زمینه‌ی بازار ارزهای دیجیتال دارند.

هزینه‌ی بیمه ارز دیجیتال چقدر است؟

ارائه‌ی بیمه ارز دیجیتال اتفاقی نوظهور محسوب می‌شود. براین‌اساس تخمین دقیقی برای هزینه‌ی بیمه‌ی ارز دیجیتال به‌صورت سالانه وجود ندارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر بیمه‌گزاران بسیار کمی وجود دارند که می‌توانند دارایی‌های افراد را به‌صورت شخصی بیمه کنند. اکثر شرکت‌های بیمه‌ای که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کنند، خسارت‌های سازمان‌ها و شرکت‌های بزرک را بر عهده می‌گیرند. با وجود چالش‌ها و موارد گفته شده، تخمین هزینه‌ی این بیمه به موارد مختلفی بستگی دارد. 

مواردی همچون اندازه‌ی شرکت و تعداد کارکنان آن. در کنار آن درآمد سالیانه‌ی شرکت یا سازمان و سابقه‌ای که شرکت در زمینه‌ی خریدوفروش ارزهای دیجیتال دارد نیز می‌تواند بر قیمت بیمه اثرگذار باشد.

نهایتاً می‌توان گفت که در کشور ایالات متحده تخمین هزینه بیمه ارز دیجیتال برای یک سال چیزی بین 400 تا 700 دلار است. این ارقام تقریباً کف اعداد بیمه محسوب می‌شوند و بر اساس موارد گفته شده، این اعداد متغیر خواهند بود.

نکات مهم درباره بیمه ارز دیجیتال

نکات مهم درباره بیمه ارز دیجیتال

باوجوداینکه انواع مختلفی از بیمه ارز دیجیتال را برای شما نام بردیم و به کاربردهای مختلف آنها اشاره کردیم، اما بااین‌حال چند نکته‌ی کلیدی وجود دارد که پیش از خرید و استفاده از هر نوع بیمه‌ای بهتر است آنها بدانید.

یکی از مواردی که در بدو خرید یک بیمه با آن مواجه خواهید شد، حداقل دارایی موجود شما است برای‌آنکه تحت پوشش بیمه قرار بگیرید. همین محدودیت کارگزاری بیمه‌ها است که باعث شده اکثر سرمایه‌گذاران کوچک نتوانند از بیمه ارز دیجیتال استفاده کنند. نتیجتاً عمده کاربرانی که از بیمه‌ها استفاده خواهند کرد، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ خواهند بود. خیلی از کارگزاری‌های بیمه، محدودیت 1000 دلاری دارند، اما کارگزاری‌های معتبرتری نیز هستند که ارقام بالاتر از این را به عنوان حداقل دارایی بیمه شده اعلام می‌کنند.

مورد دیگر این است که حق بیمه یک مقدار مشخص نیست که تنها در هنگام عقد قرارداد بپردازید. شما باید مقدار تعیین شده به‌عنوان حق بیمه را بر اساس خواست شرکت بیمه‌کننده به‌صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنید. این مقادیر ممکن است مقداری مشخص باشد که در هنگام عقد قرارداد به شما اعلام می‌شود یا به‌صورت درصدی از سود سالانه یا مقدار سرمایه‌گذاری شده توسط شما باشد. برخی از حق بیمه‌ها به‌خاطر ناپایداری بسیار بالای دنیای ارزهای دیجیتال، مقادیر هنگفتی هستند و بنابراین زیاد هستند سرمایه‌گذارانی که حاضر به پرداخت این مقدار پول برای بیمه ارز دیجیتال خود نیستند.

با وجود همه‌ی موارد گفته شده درباره‌ی فواید بیمه ارز دیجیتال، در حال حاضر اکثر صرافی‌ها و شرکت‌های فعال رمزارز از بیمه استفاده می‌کنند. 

پیش‌بینی حوزه‌ی بیمه درباره‌ی بازارهای ارز دیجیتال به این صورت است که ما شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود. کاربردهای فعلی بیم ارز دیجیتال شاید همه‌ی سرمایه‌گذاران را راضی نکند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش خطرات احتمالی که دارایی افراد را تهدید خواهد کرد، شاهد ترویج بیشتر بیمه ارز دیجیتال خواهیم بود.

پلتفرم‌های بیمه ارز دیجیتال

پلتفرم‌های بیمه ارز دیجیتال

همان‌طور که گفته شد شرکت‌ها و پلتفرم‌های متنوعی برای کاربران وجود دارند که می‌توانند بر اساس آنها بیمه‌نامه خود را تعیین کنند. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ارائه بیمه ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم.

نکسوس میچوال یا Nexus Mutual

این پلتفرم یکی از بیمه‌های ارز دیجیتال است که قراردادهای هوشمند را عقد می‌کند. سپس از طریق این قراردادها سرمایه کاربران خود را چه در کیف پول‌هایشان و چه در برنامه‌های غیرمتمرکز تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

این پلتفرم هزینه‌ی سالانه خود را به‌صورت درصدی از کل سرمایه کاربر دریافت می‌کند. مقدار دریافتی آن 2.6 درصد از مجموع کل سرمایه کاربر است.

درصورتی‌که کاربر خسارت ببیند و مشمول بیمه شود، این پلتفرم ضرر را در قالب ارزهای دیجیتال پرداخت می‌کند. اتریم (ETH) یا استیبل کوین دای (DAI) نحوه‌های پرداختی نکسوس میچوال هستند.

آن اسلشد یا Unslashed

این پلتفرم نیز از سرمایه کاربران خود در برابر خسارات ناگهانی حفاظت می‌کند. این بیمه خطراتی مانند هک صرافی، هک کیف پول، کاهش ارزش استیبل کوین‌ها و برخی خطرات دیگر را در بیمه‌نامه خود ذکر کرده است.

کوین کاور یا Coincover

کوین کاور یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های بیمه در بازار ارزهای دیجیتال است. بسیاری از کاربران عادی، شرکت‌ها و سازمان‌ها از این پلتفرم برای حفاظت از سرمایه خود استفاده می‌کنند. کوین کاور به کاربران تحت پوشش خود غرامت‌های مناسبی را پرداخت می‌کند. اکثر این غرامت به افرادی که قربانی هک‌ها و حملات سایبری قرار گرفته‌اند پرداخته می‌شود.

سولیس یا Solace

این پلتفرم بیمه در حوزه امور مالی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. بیمه Solace از کاربرانی که در برنامه‌های آوه (Aave) و یونی سواپ (Uniswap) و کامپاوند (Compound) استفاده می‌کنند حمایت می‌کند. این پلتفرم محبوب، درصورتی‌که دارایی کاربرانش مورد سرقت یا هک قرار بگیرند، می‌تواند در حدود یک هفته خسارت وارده به آنان را جبران کند.

Tidal Finance

این پلتفرم نیز یکی از شرکت‌هایی است که به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز خدمات بیمه ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های این پلتفرم این است که می‌تواند فروشندگان و خریداران بیمه را تحت یک بازار به یکدیگر متصل کند. 

همان‌طور که گفته شد Tidial Finance به‌صورت غیرمتمرکز اداره شده و کاربران از طریق دریافت توکن‌های حاکمیتی آن می‌توانند حق رأی داشته و روند توسعه‌ی این شرکت همکاری کنند.

چرا معتقدیم بیمه ارز دیجیتال پیشرفت خواهد کرد؟

از نظر فعالین حوزه‌های بازارهای مالی، بیمه در زمینه ارز دیجیتال با پیشرفت چشمگیری مواجه خواهد شد. در ادامه شما را با تعدادی از دلایل خود آشنا می‌کنیم.

افزایش شفافیت در زمینه قانون‌گذاری

ارز دیجیتال بازاری نوپا محسوب می‌شود و اما سالیان زیادی است که جای پای خود را در بازارهای مالی جهان محکم کرده است. برخی از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ همچنان تمایلی به پذیرش بازار ارزهای دیجیتال به‌عنوان بستر مناسبی برای تجارت ندارند.

دلیل عمده‌ی این عدم تمایل از سمت شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، نقص قانون‌گذاری و نبود قوانین سخت‌گیرانه در این زمینه است. خبر خوش این است که این رویه در حال تغییرکردن است. وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در برخی از ایالت‌های کلیدی آمریکا تغییر چشمگیری کرده‌اند. سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا نیز اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را در برابر نحوه‌ی معامله کاربران انجام داده است. طبق بیانیه‌هایی که این سازمان منتشر کرده است، بر اساس دستورالعمل‌های این سازمان کاربران باید اوراق بهادار ارز دیجیتال خودشان را نگهداری کنند تا سازمان با آنان برخورد نکند.

این مدل از قانون‌گذاری‌های سخت‌گیرانه و جدید در واقع باعث پذیرش بیشتر بازارهای مالی آنلاین از سمت نهادهای مالی سنتی شده است. این موضوع نویدبخش باز شدن مسیر برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و بزرگ‌تر از سمت فضاهای سنتی است. چهارچوب‌های نظارتی بازار ارزهای دیجیتال روبه‌رشد هستند و این می‌تواند باعث شود که ارزهای دیجیتال به یک جریان اصلی در اقتصاد تبدیل شوند و بسیار تأثیرگذار باشند.

افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال

پس از اینکه دنیا پاندمی کرونا را پشت سر گذاشت، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کلیدی به اهمیت دارایی‌های دیجیتال پی بردند. خیلی از بانک‌های سنتی شروع به ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار خود کردند و آرام‌آرام توسعه‌ی دیجیتال خود را افزایش دادند.

روند روبه‌رشد بازارهای آنلاین، باعث شده است بانک‌های زیادی شروع به سرمایه‌گذاری در پروژه های ارز دیجیتال کنند و هم‌زمان باعث پیشرفت این حوزه بشوند. اگر وضعیت قانون‌گذاری و شرایط نظارتی بازارهای ارز دیجیتال نیز به اوج خود برسد، می‌توانیم همچنان شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر غول‌های اقتصادی در ارزهای دیجیتال باشیم.

موارد گفته شده در عین حالی که سرمایه را روانه‌ی بازارهای آنلاین خواهد کرد، بیمه و لزوم استفاده از آن را نیز افزایش خواهد داد. شرکت‌ها و بانک‌های سنتی در حال حاضر دارای بیمه‌های مختص خود هستند. اگر این نهادها وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند، بیمه‌های خود را گسترش داده و در زمینه‌های دیجیتال نیز به دنبال حفاظت از سرمایه خود خواهند بود.

رشد ارزش بیت کوین

رشد ارزش بیت کوین

اگر به‌خاطر داشته باشید در سال 2020 بیت کوین، رشدی چهر برابری را در ارزش خود تجربه کرد. در کنار رشد چشمگیر بیت کوین ما شاهد رشد قیمت دیگر ارزهای دیجیتال نیز هستیم. رشد قیمت ارزهای دیجیتال نیز عامل مهمی در افزایش جذب سرمایه به بازارهای انلاین است. 

رشد قیمت و افزایش سرمایه‌ی کلی بازار به دنبال آن احساس خطر را در میان کاربران و معامله‌گران افزایش خواهد داد. هر چه این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر شوند، تقاضای سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی افراد عادی برای دریافت خدمات بیمه ارز دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت.

آشنایی با انواع شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی بیمه در کنار مهارت‌های لازم برای ورود به بازارهای مالی ضروری است. درصورتی‌که به دنبال کارگزاری مطمئنی برای بیمه‌کردن دارایی‌های خود هستید، بهتر است با کارشناسان و متخصصان حوزه‌های اقتصاد آنلاین مشورت کنید. 

دریافت آموزش‌های پربازده و قابل‌اعتماد در مسیر کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال نیز بسیار ضروری است. اگر شما یک تریدر ارز دیجیتال با هر سطحی از دانش هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مسیر خود را از طریق دریافت آموزش‌های آکادمی‌های مطمئن هموارتر کنید. 

وب‌سایت بیتکورس یک آکادمی آموزشی مطمئن و معتبر برای دریافت آموزش بازارهای مالی است. این بستر حرفه‌ای می‌تواند با فراهم‌کردن آموزش‌هایی که توسط متخصصین ارائه می‌شود به شما در راه کسب سود بیشتر کمک کند. آموزش‌های مجموعه بیتکورس  می‌تواند دانش تخصصی بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال را در کنار اطلاعات دست‌اول در اختیار شما قرار دهد. آکادمی بیت کورس همراهی مطمئن برای معامله‌گران بازارهای مالی است. علاقه‌مندان می‌توانند با اعتمادکردن به این مجموعه، مسیری سودده و پربازده را تجربه کنند.

بیمه ارز دیجیتال

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کلی درباره‌ی بیمه ارز دیجیتال را در اختیارتان قرار دهیم. با ضرورت‌های قرارگیری تحت پوشش بیمه آشنا شدیم و درباره‌ی هزینه‌های آن نیز صحبت کردیم. مهم‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی بیمه را برشمردیم و ویژگی‌های آنها را نیز بیان کردیم. در حال حاضر ارزهای دیجیتال یک جریان اصلی و محبوب را تشکیل می‌دهند. جذب سرمایه‌ی بیشتر به بازار ارزهای دیجیتال، داشتن بیمه را برای تمامی کاربران آن اعم از اشخاص و شرکت‌ها یا سازمان‌ها لازم کرده است. آینده‌ی روبه‌رشد بیمه‌ی ارز دیجیتال نیز نویدبخش افزایش امنیت و چهارچوب‌های حفاظتی در بازارهای آنلاین است.  امیدواریم با انتخابی درست در حوزه‌های اقتصاد آنلاین به سودهای چشمگیر دست یابید.