ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟ (راهنمای قدم به قدم)

به خرید‌وفروش دارایی‌های مختلف به‌منظور کسب سود ترید می‌گویند؛ تریدر شخصی است که ترید می‌کند.

ارز دیجیتال ترید چیست و چگونه تریدر شویم؟ (راهنمای قدم به قدم)

ترید مفهوم جدیدی نیست! اما از آن دسته عباراتی است که طی چند سال اخیر، بسیار بیشتر از قبل شنیده می‌شود. هر روزه، افراد بیشتری جذب می‌شوند و دوست دارند ترید یاد بگیرند.

با مفهوم نسبتاً گسترده‌ای طرف هستیم که نیاز به بررسی مفصلی دارد. کاری که قرار است در این مقاله انجام دهیم.

می‌خواهیم ببینیم ترید چیست و تریدر چه وظیفه‌ای دارد؛ همچنین، انواع سبک‌های ترید، بازارهای مالی مختلف و درآمد تریدر را هم بررسی می‌کنیم.

ضمناً اگر جزو آن دسته هستید که پرسش "چگونه تریدر شویم" در بین سلول‌های مغزشان بازی‌بازی می‌کند، خیالتان راحت که بخشی را به ترسیم مسیری که شما را به این موفقیت می‌رساند اختصاص داده‌ایم.

بیایید برای شروع، با چیستی این دو مفهوم، یعنی ترید و تریدر شروع کنیم!

ترید چیست و تریدر چکار می‌کند؟

ترید چیست و تریدر چکار می‌کند؟

مفهوم لغوی واژۀ ترید (Trade) تجارت است! همچنین انگلیسی‌زبان‌ها برای مبادلۀ کالا با کالا هم از این عبارت استفاده می‌کنند. مثلاً وقتی فردی شیر می‌دهد و چرم می‌گیرد، ترید رخ داده است.

اما خب، رواج حداکثری این مفهوم طی چندین سال گذشته، به‌خاطر معنایی دیگر است. معنایی که گرچه با تجارت نزدیکی زیادی دارد، اما خب کمی متفاوت‌تر و جزئی‌تر است.

منظور از ترید، خریدوفروش دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی گوناگون، به‌منظور کسب سود است. از خرید‌وفروش سهام در بازار بورس ایران گرفته تا انجام معاملات در بازار رمزارزها.

توجه داشته باشید چیزهایی به‌منظور ترید خریدوفروش می‌شوند که ارزش متغیری دارند! یعنی اگر قرار است ارزش یک دارایی همیشه n تومان باشد، خب امکان ترید کردن آن هم وجود ندارد.

دارایی‌هایی که خریدوفروش می‌شوند، می‌توانند چیزهای مختلف و متنوعی باشند؛ از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به اوراق قرضه، سهام شرکت‌ها، صندوق‌های ETF، جفت‌ارزها، رمزارزها و حتی کالا اشاره کرد.

اگر بخواهیم مفهوم را از اینی که گفتیم هم ساده‌تر کنیم، باید بگوییم که هدف اصلی از ترید، کسب سود با خرید ارزان و فروش در قیمت بالاتر است؛ این وظیفۀ اصلی هر تریدری است.

شغل تریدر چیست؟

شغل تریدر چیست؟

خیلی ساده است؛ کسی که ترید را انجام می‌دهد، یعنی کسی که دارایی‌های مختلف را خریدوفروش می‌کند، تریدر نامیده می‌شود.

کسی که ترید می‌کند، باید توانایی پیش‌بینی جهت حرکت بازار را داشته باشد. مثلاً تریدر رمزارزها، باید بداند حرکت بیت‌کوین (برای مثال) در هفتۀ آتی چگونه خواهد بود، تا بتواند بهترین تصمیم را در رابطه با خرید یا فروش آن بگیرد. نیازی به گفتن نیست که اگر پیش‌بینی درست باشد تریدر سود می‌کند و اگر غلط باشد، با ضرر مواجه خواهد شد.

نکته: حرفه‌ای‌ترین تریدرها هم گاهی اشتباه می‌کنند؛ یعنی قرار نیست همیشه پیش‌بینی‌ها درست باشند و سود پشت سود در حساب تریدر بنشیند. ضرر جزوی جدانشدنی از این فرایند است.

یک قانون بسیار ساده در رابطه با ترید وجود دارد که همۀ تریدرها باید به آن توجه کنند؛ آن هم عرضه و تقاضا است. چرخ تمام بازارهای مالی بر اساس این قانون می‌چرخد! 

موضوع دیگری که باید در رابطه با تریدرها بدانید این است:

برخی تریدرها با پول خودشان معامله می‌کنند و برخی دیگر با سرمایه‌ای که از جانب اشخاص (سرمایه‌گذار، دوست، آشنا، فامیل، خانواده) یا شرکت‌ها خریدوفروش را انجام دهد!

در حالت اول که همه‌چیز مشخص است. سرمایه اولیه متعلق به تریدر است و تمام سود هم به او می‌رسد؛ اما در حالت دوم، بخش قابل‌توجهی از سود متعلق به تأمین‌کنندۀ سرمایه است. بسته به طرف حساب تریدر، ممکن است سود بر اساس درصدی که از قبل‌مشخص‌شده تقسیم شود. شاید هم شرکت طرف حساب، حقوقی توافقی را به تریدر بپردازد. همه‌چیز به توافقات بین طرفین بستگی دارد.

منظور این که تریدر، لزوماً نباید سرمایه هم تزریق کند. او می‌تواند با استفاده از مهارت‌هایی که در این زمینه دارد، توجه مشتاقان را جلب کند و از آن‌ها برای انجام ترید سرمایه بگیرد.

شاید فکر کنید ترید همان‌ سرمایه‌گذاری است؛ نه دوستان! در بخش بعدی، تفاوت این دو مفهوم را خواهیم گفت.

تریدر و سرمایه‌گذار چه فرقی با هم دارند؟

تریدر و سرمایه‌گذار چه فرقی با هم دارند؟

این دو مفهوم از جهات مخلتفی با یکدیگر تفاوت دارند. اول موضوع مالکیت مطرح است.

وقتی یک تریدر دارایی‌ای را می‌خرد، خود را مالک آن نمی‌داند؛ چراکه قرار است در اولین فرصت و موقع مناسب، با فروش آن سود کسب کند. فرقی هم نمی‌کند صحبت از چه دارایی‌ای باشد. چه کالا باشد و چه رمزارز، تریدر فقط می‌خواهد با فروش به‌موقع سود کسب کند.

اما در مبحث سرمایه‌گذاری، فرد خریدار قرار است مالک آن دارایی محسوب شود. مثلاً شخصی اقدام به خرید زمینی می‌کند، به امید آن که در آینده ارزش ملکش بالا برود. در این حالت سرمایه‌گذاری رخ داده است.

حتی در بازارها مالی مختلف هم سرمایه‌گذاری وجود دارد. اشخاص زیادی وجود دارند که انواع رمزارزها را با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت خریداری می‌کنند. حسرت مشترک همۀ کسانی که با بیت‌کوین آشنایی دارند، این است که چرا 10 سال پیش آن را نخریدند. آن‌هایی که در همان روزهای ابتدایی اقدام به سرما‌یه‌گذاری روی این رمزارز (یا هر رمزارز موفق دیگری) کردند، حالا جزو ثروتمندان به حساب می‌آیند.

احتمالاً تا اینجا تفاوت دیگر بین سرمایه‌گذاری و ترید را هم فهمیدید. مدت‌زمان نگهداری دارایی در دو مقوله فرق می‌کند.

مدت‌زمان انتظار برای سوددهی سرمایه‌گذاری طولانی‌تر است؛ یعنی بازده آن در بلندمدت است. در حالی که ترید، معمولاً در کوتاه‌مدت و میان‌مدت جواب می‌دهد. تریدر یک دارایی را می‌خرد و در اولین فرصت، پس از کسب سود، آن را می‌فروشد.

این مدت‌زمان از چند دقیقه تا چند هفته متغیر است. البته ناگفته نماند که ترید به‌منظور کسب سود در بلندمدت هم انجام می‌شود؛ اما مدت‌زمان هیچ‌وقت به‌اندازۀ انتظار برای سوددهی سرمایه‌گذاری نیست!

ضمناً، برخلاف سرمایه‌گذار که حضوری فعال در بازار ندارد، تریدر باید دائماً اتفاقات ریزودرشت را بررسی کند تا بتواند با کمک آن‌ها جهت حرکت بازار را پیش‌بینی کند.

سبک‌های مختلفی از ترید وجود دارد که در بخش بعدی به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع سبک‌های ترید

انواع سبک‌های ترید

هر تریدری سبک مخصوص خودش را دارد. در واقع، بهتر است بگوییم ترید سبک‌ها و استراتژی‌های مختلفی دارد که هرکس با توجه به نیاز و توانایی‌هایش سراغ یک یا چند مورد از آن‌ها می‌رود.

Scalping

وقتی ترید با هدف کسب سود به‌میزان کم و در بازۀ زمانی کوتاه انجام می‌شود، اسکالپینگ رخ داده است. فرقی نمی‌کند خریدوفروش روی چه دارایی‌ای انجام شود؛ تریدر ممکن است اوراق قرضه، سهام شرکت‌ها یا رمزارزها را معامله کند.

تریدری که با اسکالپینگ پیش می‌رود، معاملاتش را در تایم فریم ثانیه‌ای یا نهایتاً دقیقه‌ای پیش می‌برد.

Day Trading

چیستی این روش که جزو رایج‌ترین سبک‌های ترید است، از نام آن مشخص است. در Day Trading یا ترید روزانه، تریدر سعی می‌کند از تغییرات قیمتی در بازۀ یک روز بهره ببرد.

در بازارهای سنتی‌تر، مثل بازار بورس ایران که در ساعات محدودی از روز فعال هستند، Day Trading بیشتر رواج دارد.

این سبک مناسب آن‌هایی است که استرس اسکالپینگ را دوست ندارند و همچنین، می‌خواهند تکلیف پوزیشنی که باز کرده‌اند را قبل از پایان روز، مشخص کنند؛ به این ترتیب، خیالشان راحت هست که زمان خوابشان، اگر اتفاق تکان‌دهنده‌ای هم بیفتد، مشکلی برای سرمایه آن‌ها به وجود نمی‌آید.

البته لازم است بدانید که در ترید روزانه هم، هدف کسب سودهای کوچک است.

Swing Trading

برخلاف تریدرهای روزانه و آن‌هایی که با اسکالپینگ پیش می‌روند، تریدرهای Swing، دارایی خریداری‌شده را برای مدت‌زمان بیشتری نگه می‌دارند.

آن‌ها ممکن است روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها منتظر موقعیت مناسب برای فروش بمانند. میزان این زمان به فاکتورهای مختلفی وابسته است. مثلاً نوع دارایی و ترند بازار از عوامل تأثیرگذار در تصمیم‌گیری Swing Trader محسوب می‌شوند.

از آنجایی که بازۀ زمانی طولانی‌تر است، تریدر نیازی ندارد دائماً تغییرات را رصد کند و تمام وقتش را به ترید اختصاص دهد؛ این رویکرد مخصوصاً مناسب آن‌هایی است که به جز ترید، مشغله‌های دیگر هم دارند؛ مثلاً ممکن است شخصی در کاری تمام وقت مشغول باشد و از تریدینگ برای داشتن درآمد جانبی استفاده کنند.

این دسته از افراد، با توجه به وقت کمتری که دارند، بیشتر سراغ این سبک می‌روند.

Position Trading

درست حدس زدید، در این سبک، مدت‌زمان حتی از Swing Trading هم بیشتر است. وقتی شخص یا مجموعه‌ای، یک دارایی را در بازارهای مالی می‌خرد تا پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها آن را بفروشد و سود کسب کند، با Position Trading طرف هستیم.

در این سبک، تریدر چارت را با تایم فریم هفتگی یا ماهانه رصد می‌کند. قاعدتاً با توجه به زمان انتظار بیشتر، طبیعی است که هدف Position Trading سودهای بزرگ‌تر باشد.

از آنجایی که تغییرات جزئی قیمت، تأثیر چندانی روی دارایی ندارد، تریدرهایی که سراغ این سبک می‌روند، نیازی ندارند که دائماً پای چارت بنشینند و تمام اتفاقات ریزودرشت را رصد کنند.

تا اینجا چندین بار گفتیم که ترید در بازارهای مالی اتفاق می‌افتد. در بخش بعدی، به این نوع بازارها خواهیم پرداخت.

بازار سرمایۀ اصلی برای ترید

3 بازار سرمایۀ اصلی که می‌توان در آن‌ها ترید کرد

همان‌طور که می‌دانید، ترید در تمام بازارهای مالی ممکن است! هرجایی که امکان خرید ارزان و فروش گران وجود داشته باشد، یک بازار مالی به حساب می‌آید که تریدرها می‌توانند از آن سود کسب کنند.

صدها و شاید هزاران بازار مالی مختلف در دنیا وجود داشته باشد. پرداختن به همۀ آن‌ها هم غیرممکن است و هم بی‌فایده؛ به همین خاطر، تصمیم گرفتیم 3 مورد از مهم‌ترین‌های آن‌ها را که مناسب ایرانی‌ها هم هستند معرفی کنیم.

1. بازار بورس ایران

امکان ندارد طی چند سال اخیر، اخبار بزرگ و پرحاشیه پیرامون بازار بورس را نشنیده باشید؛ راستش را بخواهید، این بازار را می‌توان عجیب‌ترین بازار مالی دنیا دانست! هنگام کرونا، زمانی که همۀ بازارهای مالی با سقوط شدیدی مواجه بودند، بازار بورس ایران رشد می‌کرد؛ تا اینکه ناگهان با یک سقوط بزرگ، سرمایۀ بسیاری را دود کرد.

البته خب، اکثر آن‌هایی که با ضررهای سنگین مواجه شدند، افراد نابلدی بودند که بدون داشتن اطلاعات و دانش کافی، فقط به فکر درآوردن پول بیشتر بودند.

اما به هر حال، حتی تریدرها هم در بازار بورس کشورمان باید دقت بسیار بیشتری داشته باشند. آن‌هایی که حرفه‌ای هستند، می‌توانند به‌خوبی از موقعیت‌های موجود استفاده کنند و سودهای کوچک و بزرگ به دست بیاورند.

2. بازار فارکس

این بازار شناخته‌شده و معروف بین‌المللی، مخصوص ترید جفت‌ارزها است. این بازار، در 5 روز و نصفی از هفته، شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

فارکس انتخاب بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای است. قبل از اینکه رمزارزها به‌عنوان یک دارایی برای ترید شناخته شوند، این بازار، انتخاب اصلی بسیاری از فعالان در زمینۀ ترید بود و البته همچنان هم هست.

3. بازار رمزارزها

یکی از جدید‌ترین بازارهایی که امکان ترید در آن فراهم است، همین بازار رمزارزها است. اگر سری به سایت Coinmarketcap بزنید، خواهید دید که بیش از 1.8 میلیون رمزارز وجود دارند که تریدرها می‌توانند با خریدوفروششان، سود کسب کنند.

صرافی‌های بسیاری وجود دارند که امکان ترید این نوع دارایی را فراهم می‌کنند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به بایننس اشاره کرد. البته جدا از گزینه‌های متمرکز، برخی‌ صرافی‌های غیرمتمرکز هم وجود دارند که به دلایلی، بعضی از تریدرها سراغشان می‌روند.

این 3 مورد، اصلی‌ترین بازارهای مالی‌ای بودند که کاربران ایرانی هم با کمترین مشکل (نگوییم بدون مشکل!)، امکان خریدوفروش دارایی‌های مختلف در آن‌ها را دارند.

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید و دوست دارید تریدر شود، در بخش بعدی، نکاتی مهم در این رابطه را به شما خواهیم گفت.

مهم‌ترین نکاتی که هر تریدر باید بداند

مهم‌ترین نکاتی که هر تریدر باید بداند

اولین و مهم‌ترین نکته مربوط به تریدر شدن، گذراندن آموزش‌های لازم است. تریدر باید اطلاعات کافی راجع‌به انواع بازارهای مالی و استراتژی‌های مختلف معاملاتی داشته باشد. ضمناً، این نکته را فراموش نکنید که پایانی برای یادگیری وجود ندارد! برای موفق بودن و موفق ماندن، لازم است دائماً برنامه‌ای برای یادگیری داشته باشید.

در مرحلۀ بعدی، مدیریت ریسک حرفه‌ای یکی دیگر از لازمه‌های داشتن ترید موفق است. هرقدر ریسک بیشتر باشد، پاداش هم بیشتر خواهد؛ و البته در صورت شکست خوردن، ضرر هم ممکن است غیرقابل‌جبران باشد. هیچ‌وقت بیشتر از مقداری که توان از دست دادنش را دارید وارد معاملات نکنید.

تریدرها باید برنامه‌ای مشخص برای ترید داشته باشند. برنامه‌ای که شامل اهداف ترید، تحمل ریسک، استراتژی‌های ورود و خروج و قوانینی برای مدیریت سرمایه باشد. البته که داشتن برنامه کافی نیست، تریدر باید برنامۀ آماده‌شده متعهد باشد.

همچنین، خبره‌های کار، به تازه‌واردان توصیه می‌کنند برای شروع، مبلغ کمی را وارد معاملات کنند؛ به این ترتیب، امکان کسب تجربه بدون از دست دادن مبلغ قابل‌توجه وجود دارد.

تریدر موفق، تریدری است که توانسته احساستش را کنترل کند. هر نوع تصمیم‌گیری ناشی از احساسات، می‌تواند به شکست منجر شود. یادتان باشد، ترید یک فرایند منطقی و اصولی است که احساسات نباید در آن جایی داشته باشد.

بسیار مهم است که تریدرها توانایی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را دارا باشند. منظور از تحلیل تکنیکال، بررسی مسائل مربوط به چارت، اندیکاتورها و الگوهای حرکتی است؛ تحلیل فاندامنتال هم مربوط به زیرنظر داشتن اخبار و اطلاعیه‌های رسمی شرکت‌های بزرگ و دخیل در معاملات است. با ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، امکان پیش‌بینی دقیق‌تر روند حرکتی بازار فراهم می‌شود.

صبوری و به‌روز بودن، دیگر واجباتی هستند که هر تریدر باید آن‌ها را داشته باشد. ترید ذاتاً کاری استرس‌زا است و فردی که صبر نداشته باشد، در این شغل دوام نمی‌آورد؛ همچنین، به‌روز بودن و در اختیار داشتن آخرین اطلاعات، برای هر کسی که می‌خواهد یک تریدر موفق شود، ضروری است.

جدا از همۀ این‌ها، موردی که الان می‌خواهیم بگوییم شاید ضروری نباشد؛ اما اگر بتوانید با تریدرهای حرفه‌ای و باتجربه ارتباط بگیرید بسیار خوب خواهد بود. می‌توانید در مواقع ضروری از کمک و راهنمایی آن‌ها استفاده کنید. افراد با تجربه در هر زمینه‌ای، حکم معلم‌هایی را دارند که گنجینه‌ای از اطلاعات و نکات ارزشمند را با خود حمل می‌کنند. ارتباط داشتن با آن‌ها، یک برگ برنده محسوب می‌شود.

اما همان‌طور که گفتیم، اجباری به این کار نیست. اگر درون‌گرا هستید و برقراری ارتباط با دیگران برایتان راحت نیست، تنها پیش بروید. کارتان سخت خواهد شد، اما غیرممکن هم نیست.

احتمالاً سؤالی دربارۀ درآمد تریدرها در ذهنتان دارید. بخش بعدی را بخوانید.

درآمد تریدرها چقدر است؟

درآمد تریدرها چقدر است؟

عوامل گوناگونی در تعیین میزان درآمد تریدر دخیل هستند. مثلاً بازاری که تریدر در آن فعالیت می‌کند، سبکی و استراتژی‌ای که پیش می‌گیرد، مقدار سرمایه‌ای که وارد کار می‌کند، مهارت‌ها و توانایی‌های تریدر و....

ممکن است فردی که تازه وارد این حیطه شده، درآمد چندانی نداشته باشد، اما اشخاص باتجربه و مهارت بالا، می‌توانند درآمدهای کلان داشته باشند.

یک نکتۀ مهم و قابل‌توجه: یکی از اصلی‌ترین مزایای ترید در ایران، داشتن درآمد دلاری است؛ دیگر نگران کاهش مداوم ارزش پولتان نخواهید بود. البته اگر تریدر فعالیتش را به بورس ایران محدود کند، درآمد هم به ریال خواهد بود.

آمار و اطلاعات دقیقی راجع‌به درآمد تریدرها داخل کشورمان وجود ندارد! از آنجایی که با امکان کار ریموت و کسب درآمد دلاری، می‌توان اندازۀ همکاران خارجی پول درآورد، اجازه دهید آماری مربوط به ایالات متحده را ارائه کنیم.

با استناد به اطلاعات سایت indeed، به‌طور میانگین، تریدرها سالانه کمی بیش از 94 هزار دلار درآمد دارند. البته که اگر در شروع کار هستید، به این رقم فکر هم نکنید! هرچه بیشتر تجربه کسب کنید، به این عدد هم نزدیک‌تر خواهید شد.

بیایید مسیر تبدیل شدن به یک تریدر را بررسی کنیم.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

تا اینجا فهمیدید ترید چیست و تریدر  کیست! با انواع بازارهای مالی که می‌توان در آن‌ها ترید کرد آشنا شدید و راجع‌به پتانسیل درآمدی این شغل هم اطلاعات لازم را کسب کردید.

اگر دوست دارید وارد این حیطه شوید، در این بخش همراه ما باشید. می‌خواهیم مراحلی را بررسی کنیم که انجام به‌ترتیب‌ آن‌ها، شما را به یک تریدر خبره تبدیل خواهد کرد.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ اول) یادگیری اصول اولیۀ معامله (ترید)

یادگیری اصول اولیۀ دنیای ترید، یعنی کسب اطلاعاتی لازم برای ورود به بازاری که همیشه در دوران فعالیتتان می‌توانید به آن‌ها رجوع کنید.

این اصول اولیه مبتنی بر حقایق و داده‌ها هستند؛ یعنی فرقی نمی‌کند برای یادگیری سراغ چه منبعی بروید، چون آسمان همه‌جا آبی است (به‌جز شهرهای آلوده!)؛ ولی در هر صورت، بهترین رویکرد استفاده از اطلاعات منابع مختلف است.

اصول اولیۀ ترید شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقدار سرمایۀ لازم برای ورود به بازارهای مالی مختلف؛
  • آشنایی با انواع بازارهای مالی و فهمیدن سازوکار هرکدام؛
  • بهترین راهکارها برای رصد عمکلرد معاملات مختلف؛
  • کسب اطلاعات لازم راجع‌به اصطلاحات دنیای ترید مثل Ask Price و Bid Price (جلوتر به اصطلاحات خواهیم پرداخت)؛
  • راهکارهای مدیریت ریسک؛
  • ساعات فعالیت بازارهای مختلف.

جلوتر دربارۀ منابع یادگیری ترید بیشتر صحبت می‌کنیم تا بفهمید برای کسب چنین اطلاعاتی چه کنید.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ دوم) یادگیری اصول پیشرفته‌تر ترید و انواع معاملات

بعد از یادگیری اصول اولیه، لزوم فهم برخی اصول پیشرفته‌تر خودش را نمایان می‌کند. اصولی که در هر بازار، متفاوت از دیگری است. اول از همه، سعی کنید انواع معاملات را بشناسید تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

  • معاملات Futures: نوعی از قراردادهای مالی که تریدر را موظف می‌کنند یک دارایی را در قیمتی مشخص در تاریخی در آینده بفروشد یا بخرد.
  • معاملات Options: نوعی از قراردادهای سرمایه‌گذاری که حق خرید یا فروش یک دارایی در قیمتی مشخص در یک تاریخ مشخص را به تریدر می‌دهد.
  • معاملات Stocks (سهام): نوعی از سرمایه‌گذاری که تریدر را صاحب سهمی از یک شرکت می‌کند.

بعد از اینکه مشخص شد می‌خواهید سراغ کدام نوع معاملات بروید، به احتمال خیلی زیاد بازاری که قرار است وارد آن شوید هم معلوم می‌شود. مثلاً برای معاملات Stocks باید به بازار بورس ورود کنید. حالا می‌توانید برای یادگیری اصول پیشرفته‌تر آن بازار تحقیق داشته باشید.

در مقایسه با کلیت ترید، چنین اطلاعاتی تخصصی‌تر هستند و باعث می‌شوند بعد از مدتی در آن حوزۀ به‌خصوص یک حرفه‌ای کاربلد شوید.

نکته: با چشمی باز و تحقیقات کامل بازار مالی مد نظرتان را انتخاب کنید. بالاتر، به‌طور مختصر راجع‌به 3 نوع بازار مالی صحبت کردیم. انتخابتان هرکدام از آن 3 مورد یا هر بازار مالی دیگری بود، حتماً کندوکاوی موشکافانه داشته باشید و تمام اطلاعات ممکن راجع‌به آن را استخراج کنید.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ سوم) سیستم و تکنیک‌های مخصوص خود را طراحی کنید

لزوماً منظورمان این نیست که واقعاً سیستمی را از هیچ خلق کنید! می‌توانید از روی دست تریدرهای حرفه‌ای که همین حالا هم معاملات موفق و پرسودی دارند تقلب کنید و با سیستم و تکنیک‌های آن‌ها پیش بروید.

می‌خواهیم بگوییم سراغ راه‌وروشی بروید که بیشترین سودآوری ممکن را در بازار مالی انتخابی شما دارد. بر خلاف اصول اولیه که گفتیم یکسان هستند، هزاران استراتژی وجود دارند و هر منبع آموزشی ممکن است استراتژی متفاوتی از دیگر منبع در اختیار مخاطبانش قرار دهد. 

سراغ منابعی بروید که 0 تا 100 استراتژی را با تصاویری از چارت‌ها و مثال‌ها آموزش می‌دهند. استراتژی‌ باید در بلندمدت، چندین معاملۀ موفق را رقم زده باشد تا بتوان روی آن حساب باز کرد.

رویکرد عاقلانه، استفاده از تجربیات تریدرهای حرفه‌ای است. بسیاری از آن‌ها دانششان را از طریق کتاب‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سایت شخصی، وبینارها و... به‌صورت رایگان یا پولی در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

البته که خودتان هم می‌توانید استراتژی‌ها و متدهای مختلف را بسنجید، منتهی این کار بسیار زمان‌بر است و مثل این می‌ماند که بخواهید چرخ را دوباره اختراع کنید!

این را هم بگوییم که شاید مجبور شوید تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید و هیچ تضمینی وجود ندارد که همان اولین منبع، استرتژی سودآور و انتخاب نهایی شما را دودستی تقدیمتان کند.

پیشنهاد خواندن: اگر انتخابتان بازار فارکس است، توصیه می‌کنیم مقالۀ آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس را بخوانید تا با برخی از کارآمدترین استراتژی‌های این بازار آشنا شوید.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ چهارم) یک صرافی یا بروکر (پتلفرم معاملاتی) خوب انتخاب کنید

واسطه‌ای که قرار است شما را به بازار مالی متصل کند، باید معتبر و مطمئن باشد. مسلماً دوست ندارید سرمایه و پولتان را به‌خاطر کلاهبرداری از دست بدهید! به همین خاطر تحقیقات کامل و انتخاب پتلفرم معاملاتی مناسب یکی از مراحل مهم تریدر شدن است.

اگر می‌خواهید وارد بازار رمزارزها شوید، از شما دعوت می‌کنیم مقالۀ مقایسه و معرفی بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان را بخوانید.

اگر هدفتان ورود به بازار فارکس است، هزاران بروکر وجود دارند که در مقالۀ فارکس چیست  چند مورد از مطرح‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

برای معامله در بازار بورس ایران هم باید سراغ خدمات کارگزاری‌ها بروید.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ پنجم) با یک حساب دمو شروع و تجربه کسب کنید

فارغ از اینکه سراغ کدام بازار مالی می‌روید، باید اول با پول غیرواقعی معامله کنید تا به‌نوعی با شبیه‌سازی ترید، از مناسب بودن استراتژی و کافی بودن مهارت‌هایتان مطمئن شوید.

بازار فارکس و کریپتوکارنسی حساب حساب دمو دارند و بیشتر بازارهای بورس دنیا Paper Trading را با همین منظور برای مشتریانشان مهیا می‌کنند.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ ششم) معاملات واقعی را آغاز و باز هم کسب تجربه کنید!

فکر کرده‌اید بعد از انجام معاملات غیرواقعی با حساب‌های دمو، تجربۀ لازم برای کسب سود از معاملات واقی را به دست می‌آورید؟ خب اشتباه می‌کنید!

اندکی تجربه کسب می‌کنید؛ فقط در حدی که آمادۀ معاملات واقعی شوید؛ ولی بعد از تزریق پول واقعی، تازه کسب تجربه شروع خواهد شد و خودتان می‌بینید که شرایط چقدر تفاوت خواهد داشت.

وقتی پای پول واقعی در میان باشد، کنترل احساسات و مدیریت ریسک بسیار سخت‌تر خواهد شد. اینجا است که می‌فهمید استراتژی انتخابی واقعاً به‌دردبخور است یا نه.

این نکته را هم بگوییم که استراتژی خوب قرار نیست باعث شود همۀ معاملات با موفقیت و به‌شکلی ایدئال بسته شوند! بلکه هدف سودآور بودن و حفظ تداوم این وضعیت است.

وقتی وارد عمل شوید و اولین معاملات را شروع کنید، فرصت برای بهبود تئوری‌هایی که در ذهنتان بوده فراهم می‌شود. می‌توانید (و باید) استراتژی را بهینه کنید تا بیشترین آوردۀ ممکن را داشته باشد.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ هفتم) مدیریت ریسک را بیاموزید و آن را جدی بگیرید

مدیریت ریسک، پروسۀ شناسایی و تشخیص تهدیدات در هر معامله و داشتن برنامه‌هایی برای جلوگیری از ضرر است.

یک تریدر حرفه‌ای باید اصول مدیریت ریسک را بداند و آن‌ها را به کار ببندد. مدیریت ریسک در شناسایی بهترین فرصت‌ها و روند حرکتی بازار به کمک تریدر می‌آید و با اعیان کردن موقعیت‌های فروش و خرید، او را در مسیر سودآوری نگه می‌دارد.

یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های دنیای ترید، مربوط به مقدار پولی است که هر تریدر حاضر است در هر معامله از دست بدهد! مدیریت این ریسک و انواع دیگر ریسک‌ها در ترید، با کمک Risk Management انجام می‌شود.

وقتی بدانید چقدر ریسک‌پذیر هستید، با خیال آسوده‌تری وارد معاملات مختلف می‌شوید و تصمیمات عاقلانه‌تری خواهید گرفت.

چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ هشتم: اطلاعات هر معامله را مکتوب کنید

دنبال کردن ریز اطلاعات هر معامله، باعث می‌شوند تصمیمات بهتری بگیرید و استراتژی انتخابی را به کاراترین شکل ممکن بهینه کنید.

فرقی نمی‌کند اطلاعات را روی کاغذ می‌نویسید یا روی فایل ورد یا نوت کامپیوترتان، در هر صورت، موارد زیر را ثبت کنید:

  • تاریخ: تاریخ روزی که وارد معامله شده‌اید؛
  • زمان: بازۀ زمانی (Time Frame) معامله؛
  • محرک‌ها: فاکتورهایی که شما را متقاعد کردند چنین معامله را باز کنید؛
  • بازار و دارایی: اطلاعات بازاری که در آن معامله می‌کنید و به‌طور مشخص اطلاعات آن دارایی؛
  • حجم معامله: تعداد دارایی‌هایی که طی هر معامله تهیه کرده‌اید؛
  • لانگ یا شرت بودن: اینکه قرار است از رشد قیمت سود کنید یا از ریزش آن؛
  • میزان‌ ریسک‌پذیری: مقدار پولی که حاضرید در آن معامله از دست بدهید.
چگونه تریدر شویم؟ (آموزش 9 مرحله‌ای)

مرحلۀ نهم: بازبینی معاملات قبلی و کسب تجربۀ بیشتر

طبق یک برنامۀ زمانی منظم، هرازگاهی تریدهای قبلی را بررسی کنید؛ این‌طوری می‌توانید الگوی مشترک بین معاملات موفق را تشخیص دهید.

جاهایی که موفق عمل کردید را شناسایی کنید و ببینید موفقیت چطور حاصل شده است. شاید بتوانید از آن عوامل موفقیت در استراتژی و متدهایی که نیاز به بهبود دارند استفاده کنید.

خب این هم پاسخ به سؤال چگونه تریدر شویم. بیایید با برخی منابع یادگیری ترید بیشتر آشنا شویم.

معرفی منابع آموزشی برای یادگیری ترید

معرفی منابع آموزشی برای یادگیری ترید

حرف آخر را اول بزنیم، تریدر شدن، نیازمند مقدار زیادی صبر و حوصله است! این از این.

اگر قصد یادگیری ترید را دارید، منابع رایگان و پولی بسیاری وجود دارند که کارتان را راه می‌اندازند.

یکی از غنی‌ترین پلتفرم‌ها که کلی آموزش رایگان دارد، یوتیوب است. البته توجه داشته باشید که هم آموزش‌های سطحی و بی‌کیفیت و هم آموزش‌های ارزنده در این پلتفرم پیدا می‌شوند؛ این شما هستید که باید مفید‌ها را از بی‌ارزش‌ها جدا کنید و سراغشان بروید.

برخی کتاب‌ها هم هستند که برای یادگیری اصول و قواعد اولیۀ ترید کردن به‌دردبخور محسوب می‌شوند. البته از آنجایی که تریدینگ دنیای پویایی است و هر روز کلی استراتژی و متد جدید رو می‌شوند، اتکای صرف به کتاب‌های چاپی برای یادگیری این حرفه خیلی منطقی نیست!

اجازه دهید در این قسمت خدمات خودمان را هم پروموت کنیم. در آکادمی بیتکورس، دوره‌های آموزشی مختلفی برای شما علاقه‌مندان به ترید در بازارهای مالی فراهم کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری استفاده کنید.

تریدر بودن، یعنی داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ها که شما را در پیش‌بینی مسیر حرکت هر بازار کمک کند؛ در حالی که مهارت‌های بسیاری وجود دارند که هر تریدر باید یاد بگیرد، تحلیل تنکیکال و تحلیل فاندامنتال جزو ضروری‌ترین‌ها محسوب می‌شوند؛ پس حتماً برای آموزش این دو نوع تحلیل وقت بگذارید.

اصلاً بیایید در بخش بعدی راجع‌به مهارت‌های لازم برای هر تریدر صحبت کنیم.

مجموعه مهارت‌هایی که هر تریدر باید بلد باشد

احتمالاً در اینجای مقاله، خودتان با برخی از مهارت‌ها آشنا شده باشید. مثلاً در قسمت چگونه تریدر شویم، گفتیم یادگیری مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری حرفۀ ترید است؛ پس یکی از این مهارت‌ها همین توانایی مدیریت ریسک است.

به هر حال، در این بخش، راجع‌به مهارت‌هایی که یادگیری آن برای موفق شدن تریدرها لازم است صحبت می‌کنیم.

مجموعه مهارت‌هایی که هر تریدر باید بلد باشد

1. توانایی تحلیل و تحقیق

همان‌طور که بالاتر گفتیم، باید راجع‌به بازاری که می‌خواهید وارد آن شوید، انواع معاملات و دارایی‌هایی که قصد خریدوفروششان را دارید، اطلاعات لازم را کسب کنید. دستیابی به این مهم از طریق تحقیقات مهم و مفصل ممکن می‌شود.

توانایی تحقیق کامل و جامع یک مهارت ضروری برای هر تریدر است. این افراد باید توانایی شناسایی منابع معتبر را داشته باشند و بدانند چه اطلاعاتی برای ورود به هر معامله نیاز دارند.

مسئلۀ بعدی امکان تحلیل است. تحلیل انواع مختلفی دارد که در اینجا نیم‌نگاهی به هرکدام خواهیم داشت.

تحلیل تکنیکال

آن‌هایی که پای چارت‌ها می‌نشینند و سعی دارند روند حرکتی قیمت دارایی‌ها را با توجه به تاریخچۀ قیمتی و الگوهایی مثل سروشانه و روش‌هایی مثل پرایس اکشن پیش‌بینی کنند، از تحلیل تکنیکال بهره می‌برند.

هر بازاری که تاریخچۀ قیمتی ثبت شده باشد را می‌توان با این نوع تحلیل آنالیز کرد. البته ابزار چنین تحلیلگرانی فقط چارت‌ها نیستند و اندیکاتورها هم در این مسیر به آن‌ها کمک می‌کنند.

تحلیل فاندامنتال

این نوع تحلیل، روی اخبار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تمرکز دارد و سعی می‌کند تأثیر هر خبر روی بازار را تشخیص دهد.

تحلیل فاندامنتال بیشتر به‌درد آن‌هایی می‌خورد که وارد معاملات بلندمدت می‌شوند و در کوتاه‌مدت خیلی کارآمد نیست! تحلیلگری که سراغ این نوع آنالیز می‌رود، باید سواد اقتصادی و البته تجربۀ زیادی داشته باشد؛ فقط این‌طوری است که می‌تواند رابطۀ بین هر خبر و تغییرات روند قیمتی دارایی‌های مختلف در بازارهای گوناگون را تشخیص دهد.

تحلیل سنتیمنتال

در این نوع تحلیل سنجش روند حرکتی قیمت از طریق حس درونی تحلیلگر و با توجه به نظرات پیرامون یک دارایی یا کل بازار انجام می‌شود.

تحلیل اخبار و اطلاعات منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، رصد اقدامات سرمایه‌گذاران بزرگ، بررسی معاملات قبلی و... اقداماتی هستند که تحلیلگران سنتیمنتال انجام می‌دهند.

مسلماً پیش‌بینی قیمت با حس ششم نیازمند تجربۀ خیلی زیادی است.

اگر می‌پرسید کدام‌یک از این 3 مورد بهتر هستند، باید بگوییم رویکرد ایدئال ترکیبی از هر 3 نوع برای پیش‌بینی روند بازارها است؛ منتهی برای شروع، توصیه می‌کنیم تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید. بعد که تجربۀ کافی را کسب کردید، دو نوع تحلیل دیگر را هم به تحلیل تکنیکال اضافه کنید تا تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تری داشته باشید.

مجموعه مهارت‌هایی که هر تریدر باید بلد باشد

2. مدیریت ریسک و به‌طور کلی‌تر مدیریت

بالاتر راجع‌به مدیریت ریسک صحبت کردیم. در همان بخشی که پاسخ سؤال چگونه تریدر شویم را می‌دادیم. اجازه دهید اینجا هم دوباره اشارۀ مختصری به آن داشته باشیم.

مدیریت ریسک یا Risk Management، ضامن موفقیت بلندمدت در دنیای ترید است! مدیریت ریسک یعنی به‌کارگیری راهکارهایی که ضررهای بالقوه را به حداقل می‌رسانند و احتمال سود بردن از معامله‌ها را افزایش می‌دهند.

یک قدم عقب‌تر بیاییم و تصویر بزرگ‌تر را ببینیم. کلاً یکی از مهارت‌هایی که هر تریدر موفقی باید داشته باشد، توانایی مدیریت است.

برای مدیریت موفق معامله‌ها، اول از همه باید یک برنامه‌ریزی مشخص داشته باشید و طبق آن جلو بروید. مثلاً اینکه در هر بار معامله، چقدر از سرمایه را دخیل کنید. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتری در این رابطه، مقالۀ سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه به زبان ساده را بخوانید.

مجموعه مهارت‌هایی که هر تریدر باید بلد باشد

3. تمرکز بالا

فارغ از ترید و بازارهای مالی، تمرکز انسان‌ها هیچوقت تا این حد پایین نبوده است! طبیعی است. با این حجم اطلاعاتی که هر ثانیه از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مختلف به مغز ما تزریق می‌شوند، واقعاً هم متمرکز بودن روی یک موضوع کار خیلی سختی است!

ولی حقیقت این است که برای موفقیت در ترید، باید تا جای ممکن تمرکزتان را بالا ببرید. این مهارت هم مثل بسیاری از مهارت‌های دیگر با تکرار و تمرین بهبود پیدا می‌کند.

در هر ثانیه، میلیون‌ها خبر دربارۀ بازارهای مالی منتشر می‌شوند و کلی اطلاعات جدید درز پیدا می‌کنند. با بهبود و افزایش تمرکز، پیدا کردن اطلاعاتی که برایتان مفید هستند و درعین حال قابلیت اجرایی شدن دارند، برایتان راحت‌تر خواهد شد.

مجموعه مهارت‌هایی که هر تریدر باید بلد باشد

4. صبر و حوصله

بازارهای مالی، خیلی راحت می‌تواند افراد صبور را کلافه کنند! فقط کافی است مدتی بازار رنج باشد و بالا و پایین قابل‌توجهی از خود نشان ندهد! تریدری که صبور نباشد، بدون توجه به برنامه‌ریزی خود اقدام به باز کردن پوزیشن‌های جدید می‌کند و منتظر به نتیجه رسیدن معاملات قبلی نمی‌ماند؛ اقدام عجولانه‌ای که به احتمال خیلی زیاد به ضرر می‌انجامد.

صبور بودن، برای هرکسی با هر زمینۀ فعالیتی یک مهارت بسیار مهم است که در نهایت به آرامش منجر می‌شود. این مهارت برای تریدرها بسیار مهم‌تر هم است و ضامن موفقیت آن‌ها در بلندمدت خواهد بود!

مجموعه مهارت‌هایی که هر تریدر باید بلد باشد

5. کنترل احساسات

وقتی یک معامله آن‌طور که پیش‌بینی نمی‌کردید، احساسات خودشان را نشان می‌دهند و ممکن است باعث شوند تصمیمات غیرعقلانی بگیرید! به همین خاطر، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر تریدر موفق باید از آن برخوردار باشد، توانایی کنترل احساسات است.

با غلبه بر احساسات و چسبیدن به استراتژی‌ای که دارید، با ضررهای کوچک در تریدهای ناموفق مواجه خواهید شد که بعداً با سودهای کلان در تریدهای موفق جبران می‌شوند؛ البته در صورتی که استراتژی خوبی داشته باشید.

ولی اگر احساسات شوید و بخواهید خارج از برنامه، برای جبران ضرر وارد معامله‌های جدید شوید، به احتمال خیلی زیاد ضرر چند برابر خواهد شد!

مجموعه مهارت‌هایی که هر تریدر باید بلد باشد

6. نظم، دیسپلین و تداوم

یک روتین داشته باشید و هر روز را مطابق آن پیش ببرید.

مثلاً می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که هر روز در ساعتی مشخص بازار و برخی دارایی‌ها را زیر ذره‌بین آنالیز ببرید و باز هم در ساعتی معین وارد معامله شوید. شاید هم طوری برنامه‌ریزی کنید که آغاز و پایان معاملات در ساعات آغاز و پایان فعالیت بازار باشند.

در هر صورت، بیشتر از اینکه استراتژی انتخابی اهمیت داشته باشد، حفظ تداوم و منظم بودن مهم است.

این هم از مهارت‌هایی که هر تریدر برای دستیابی به موفقیت داشته باشد.

اگر موافق باشید، در بخش بعد چند مورد از رایج‌ترین اصطلاحات دنیای ترید را معرفی کنیم.

رایج‌ترین اصطلاحات ترید چیست؟

رایج‌ترین اصطلاحات ترید چیست؟

در این بخش سعی می‌کنیم راجع‌به اصطلاحاتی صحبت کنیم که همۀ تریدرها، فارغ از بازاری که در آن فعال هستند، با آن‌ها مواجه خواهند شد.

اصطلاحتوضیحات اصطلاح مورد نظر
Arbitrage (آربیتراژ)آربیتراژ یعنی خرید یک دارایی در یک پلتفرم و فروش آن در پلتفرمی دیگر که قیمت بالاتری دارد و این اقدام به کسب سود منجر می‌شود.
Ask Priceکمترین مبلغی که یک فروشنده حاضر است در ازای دریافت آن دارایی‌اش را بفروشد.
Bid Priceبیشترین مبلغی که یک خریدار حاضر است برای تهیۀ یک دارایی بپردازد.
Bear Market (بازار خرسی)وقتی روند حرکتی بازار نزولی است و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند، اصطلاحاً گفته می‌شود بازار خرسی است.
Bull Market (بازار گاوی)وقتی روند حرکتی بازار صعودی است و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند، اصطلاحاً گفته می‌شود بازار گاوی است.
Spreadتفاوت قیمت بین Ask Price و Bid Price.
Liquidity (نقدینگی)منظور میزان آسانی خرید یا فروش یک دارایی است. وقتی نقدینگی زیاد باشد، خریدوفروش هم به‌راحتی و با سرعت انجام خواهد شد.
Trendروند کلی حرکت قیمت یک دارایی در طول زمان.
Order Book (لیست سفارش‌ها)لیستی شامل سفارش‌های خریدوفروشی که در صف انتظار برای اجرا شدن هستند. جزئیات هر سفارش مثل حجم هر سفارش، Ask Price و Bid Price هم در اوردربوک قابل مشاهده است.
Risk-Reward Ratio (نرخ ریسک به ریوارد)سود احتمالی هر معامله در مقایسه با ضرر احتمالی آن.
Leverage (اهرم)به ساده‌ترین بیان، یعنی قرض گرفتن پول از صرافی یا بروکر برای افزایش سرمایه جهت ترید. موفقیت ترید با اهرم سود را چند برابر می‌کند و شکست ترید با اهرم، ضرر ا چند برابر خواهد کرد.
Marginمبلغی که باید به‌عنوان وثیقه در حسابتان داشته باشید تا بتوانید با اهرم وارد معاملات شوید.

خب این از هم رایج‌ترین اصطلاحات دنیای تردینگ. تقریباً همه‌چیز را زیر ذره‌بین بردیم و حالا وقت جمع‌بندی است.

ترید: پردرآمدترین شغل جهان

ترید: کار پردرآمد از پشت کامپیوتر!

فهمیدیم که به خریدوفروش در بازارهای مالی، به‌منظور کسب سود، ترید می‌گویند؛ تریدر هم شخصی است که انجام این عمل را برعهده دارد.

در این مقاله، سعی کردیم تمام جوانب این شغل را بررسی کنیم و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما هم دوست دارید از هرجا که دلتان می‌خواهد کار کنید و در عین حال، درآمد قابل‌توجهی داشته باشید، ترید انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

در پاسخ به سؤال چگونه تریدر شویم، راهنمایی کامل شامل 8 مرحله ارائه کردیم که به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. بعد هم منابع آموزش ترید، مهارت‌های لازم برای موفقیت شدن در این حرفه و اصطلاحات رایج دنیای معامله‌گری را بررسی کردیم.

مجدداً یادآوری کنیم که برای رسیدن به مراحل بالا و کسب درآمد زیاد، باید صبور باشید؛ قرار نیست بلافاصله پس از شروع دلار روی دلار بگذارید! یاد بگیرید، تمرین کنید، شکست بخورید و آنقدر این چرخه را تکرار کنید تا تعداد پیروزی‌ها بیشتر از شکست‌ها شود.

اگر همچنان سؤالی در رابطه با ترید کردن و تریدر بودن دارید، در قسمت کامنت‌ها آن را با ما مطرح کنید.