آموزش گام به گام فارکس (آموزش فارکس از صفر تا صد)

این مقاله یک راهنمای جامع برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار فارکس است و علاوه بر معرفی ساز و کار بازار، به شرح مهمترین مفاهیم و اصطلاحات معامله در فارکس می‌پردازد.

فارکس آموزش گام به گام فارکس (آموزش فارکس از صفر تا صد)

طی چند سال گذشته، نام فارکس بسیار بیشتر شنیده می‌شود. این بازار فرصت‌های بسیاری برای کسب درآمد دارد و به همین خاطر، این مقاله را نوشتیم تا پاسخ سؤال فارکس چیست را به کامل‌ترین شکل ممکن بدهیم.

همینقدر بگوییم که فارکس با اختلاف فاحش، بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا است و همین حالا که این مقاله را می‌خوانید، میلیون‌ها تریدر از سراسر دنیا در این بازار خریدوفروش می‌کنند و پول به جیب می‌زنند.

اگر شما هم دوست دارید وارد فارکس شوید و سهمی از آن داشته باشید، حتماً در ادامه همراه ما باشید؛ چون راجع‌به سیر تا پیاز این بازار صحبت می‌کنیم و هرآنچه باید بدانید را پوشش می‌دهیم.

اول از همه بیایید تعریفی برای این بازار بزرگ داشته باشیم.

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس چیست؟

Forex از عبارت Foreign Exchange گرفته شده و به همین خاطر به آن FX هم می‌گویند. Foreign Exchange را که ترجمه کنیم، با عبارت صرافی خارجی برخورد می‌کنیم؛ ولی در کل بهتر است زیاد درگیر این جزئیات نشویم. 

فارکس یک بازار مالی بین‌المللی است که ارزهای مختلف در آن معامله می‌شوند. جالب است بدانید معامله‌هایی که در این بازار انجام می‌شوند، روی قیمت همه‌چیز در سراسر دنیا اثر می‌گذارند!

در واقع می‌توان گفت با یک صرافی خیلی بزرگ که ارز همۀ کشورها را دارد طرف هستیم؛ منتهی به‌جای اینکه حضور فیزیکی داشته باشد، حضورش دیجیتال است و البته که فعالیت شبانه‌روزی دارد.

جلوتر راجع‌به خصوصیات این بازار صحبت می‌کنیم؛ اینجا همینقدر بگوییم که بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا است (با اختلاف چشمگیر نسبت‌به رقبا) و همچنین هیچ مرکزیتی هم ندارد. این غیرمتمرکز بودن و وابستگی به کامپیوترها، وجه تشابه آن با بازار رمزارزها است، اما خب بزرگی این دو بازار با یکدیگر اصلاً قابل مقایسه نیست. مثل اینکه بخواهیم سایز خورشید را با سیاره‌ای مثل زمین مقایسه کنیم.

در گذشته، بانک‌ها و موسسه‌های مالی بزرگ روی این بازار تسلط کامل داشتند. اگر هم کسی می‌خواست در این بازار سهیم شود و سود ببرد، باید مشتری این مجموعه‌ها می‌شد تا آن‌ها از طرف او معامله کنند؛ اما در چند سال گذشته، اوضاع تغییر کرده و تریدرها و سرمایه‌گذاران خرد هم می‌توانند مستقیماً وارد معاملات آن شوند.

این تغییر بزرگ را مدیون اینترنت و گسترش آن هستیم. البته که همچنان بخش بسیار بزرگی از این بازار در اختیار بانک‌ها و موسسه‌های مالی عظیم است؛ ولی حالا حداقل تریدرهای حرفه‌ای و سرمایه‌گذارهای خردتر با سرمایه‌های کمتر هم می‌توانند بخش بسیار کوچکی از این بازار را به خود اختصاص دهند.

بیاید با برخی از خاص‌ترین خصوصیات این بازار آشنا شویم.

مهم‌ترین ویژگی‌های بازار فارکس

مهم‌ترین ویژگی‌های بازار فارکس

همان‌طور که گفتیم، فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا است. آماری که در آپریل سال 2022 منتشر شد، نشان می‌دهد میانیگین حجم معاملات روزانه این بازار برابر با 7.5 تریلیون دلار است.

برای درک بزرگی این عدد، خوب است بدانید که میانگین حجم معاملات روزانه بازار بورس نیویورک، به‌عنوان نزدیک‌ترین رقیب فارکس، تنها 53 میلیارد دلار است! بعد از آن بازار بورس توکیو را داریم که روزانه 35 میلیارد دلار در آن معامله می‌شود.

این مهم‌ترین و خاص‌ترین ویژگی فارکس است؛ ولی دیگر خصوصیات خاص فارکس چیست؟

  • غیرمتمرکز بودن: بورس نیویورک یک ساختمان مرکزی دارد؛ بازارهای بورس لندن و توکیو هم همین‌طور؛ حتی بازار بورس ایران هم ساختمان مرکزی دارد؛ ولی بازار فارکس، همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، کاملاً غیرمتمرکز است و اَبَر پلتفرم‌های الکترونیکی و موسسه‌های مختلف در سراسر دنیا آن را سرپا نگه می‌دارند.
  • نقدینگی بالا: همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا است و میانگین حجم معاملات روزانه در آن به تریلیون‌ها دلار می‌رسد. این نقدینگی بالا، باعث می‌شود خریدوفروش ارزها در این بازار، بدون تأثیرگذاری زیاد روی قیمت آن‌ها ممکن شود. به همین خاطر، تریدرهایی که می‌خواهند سفارش‌هایشان به‌سرعت اجرا شود، ترجیح می‌دهند سراغ این بازار بروند.
  • فعالیت شبانه‌روزی: بر خلاف بازارهای سهام یا همان بورس، فارکس فعالیت شبانه‌روزی دارد و این‌طور نیست که بعد از یک ساعتی تعطیل شود! البته که دو روز در هفته این بازار تعطیل است و از این جهت، فقط بازار رمزارزها بدون هیچ‌گونه تعطیلی جلوتر از فارکس است.
  • امکان استفاده از اهرم: بروکرهای فارکس امکان استفاده از اهرم را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. می‌پرسید منظور از اهرم در فارکس چیست؟ خیلی ساده بگوییم: یعنی می‌توانید بیشتر از سرمایه‌ای که در اختیار دارید ریسک کنید! اهرم می‌تواند ضرر یا سود را به میزان زیادی افزایش دهد. اگر ترید موفق باشد سود چندبرابر خواهید داشت و اگر ناموفق باشد، ضررتان چند برابر است.
  • کسب سود از حرکت قیمت در هر دو جهت: بر خلاف بازارهای سهام که فقط می‌توان از رشد قیمت سود کرد، در بازار فارکس می‌توان از کاهش قیمت هم نفع برد. این انعطاف‌پذیری، امکان استفاده از استراتژی‌های متنوع را فراهم می‌کند.
  • تأثیرگذاری روی اقتصاد جهانی: بازار فارکس نقش پررنگی در تسهیل معاملات و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی دارد. نرخ تبدیل ارز، روی هزینۀ صادرات و واردات در هر کشور تأثیر مستقیم می‌گذارد و به همین خاطر، اقتصاد جهانی تحت تأثیر این بازار قرار می‌گیرد.

علاوه‌بر این‌ها، فارکس بازارهای مختلفی دارد که راجع‌به آن‌ها هم صحبت می‌کنیم؛ ولی اجازه دهید قبل از آن، به یک سؤال دیگر پاسخ دهیم.

چه چیزی در بازار فارکس معامله می‌شود؟

چه چیزی در بازار فارکس معامله می‌شود؟

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، فارکس بازار معاملۀ ارزهای کشورها است. دارایی‌ها در این بازار به‌صورت جفت‌ارز یا currency pairs معامله می‌شوند. هر ارز نماد خود را دارد که شامل سه حرف از الفبای انگلیسی است. مثلاً نماد اختصاری دلار آمریکا USD و نماد اختصاری یورو  EUR است.

مهم‌ترین ارزها در دنیای فارکس (و به‌طور کلی تمام دنیا) موارد زیر هستند:

  • دلار آمریکا (USD)
  • یورو اروپا (EUR)
  • ین ژاپن (JPY)
  • پوند بریتانیا (GBP)
  • دلار استرالیا (AUD)
  • دلار کانادا (CAD)
  • فرانک سوییس (CHF)
  • دلار نیوزلند (NZD)

کسی که در این بازار ترید می‌کند، هنگام خرید یک ارز، ارز دیگری را می‌فروشد و این قانون کلی‌ای است که باعث حرکت بازار فارکس می‌شود. تریدر با امید کسب سود به‌خاطر تفاوت بین ارزش ارزها این کار را انجام می‌دهد.

پیشنهاد خواندن: اگر معنای ترید را نمی‌دانید، بهتر است یک قدم عقب‌تر بروید و مقالۀ ترید چیست را بخوانید.

گفتیم دارایی‌ها به‌صورت جفت‌ارز عرضه می‌شوند. مثلاً USD/EUR. هر جفت‌ارز اطلاعاتی در اختیار تریدر یا سرمایه‌گذار قرار می‌دهد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. همین USD/EUR را در نظر بگیرید:

  • ارزی که در سمت چپ قرار گرفته (دلار آمریکا) ارز پایه یا Base Currency است؛
  • ارزی که در سمت راست قرار گرفته (یورو اتحادیه اروپا)، ارز ثانویه یا Quote Currency است؛
  • نرخ تبادل یا Exchange Rate نشان می‌دهد که برای خرید 1 واحد از ارز پایه، چه مقدار ارز ثانویه نیاز است؛ پس ارز پایه همیشه برابر با 1 است، در حالی که ارز ثانویه بسته به ارزشی که در آن لحظه دارد متغیر خواهد بود.
  • اگر فرضاً نرخ تبادل USD/EUR برابر با 1.2 باشد، یعنی 1 دلار می‌تواند 1.2 یورو بخرد! یا این‌طور بگوییم که برای خرید 1 دلار، باید 1.2 یورو بپردازید.
  • وقتی نرخ تبادل (Exchange Rate) افزایش پیدا کند، یعنی ارزش ارز پایه بالا رفته است؛ چون هر دلار می‌تواند مقدار بیشتری یورو بخرد. اگر برعکس این اتفاق رخ دهید و نرخ تبادل کاهش پیدا کند، یعنی ارزش ارز پایه پایین آمده است.

جفت‌ارزها انواع مختلفی دارند که اگر موافق باشید آن‌ها را هم بررسی کنیم.

انواع جفت ارزها

آشنایی با انواع جفت ارزها

3 نوع جفت‌ارز داریم.

1. جفت ارزهای اصلی (Major Currency Pairs)

این نوع جفت‌ارزها، مرسوم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جفت‌ارزهای بازار فارکس هستند. در واقع، ارزهایی که بیشترین حجم معامله با دلار را دارند جزو جفت‌ارزهای اصلی محسوب می‌شوند. جفت‌ارزهایی مثل:

  • EUR/USD یا یورو اتحادیه اروپا به دلار امریکا
  • USD/JPY یا دلار آمریکا به ین ژاپن
  • GBP/USD یا پوند بریتانیا به دلار آمریکا
  • USD/CHF یا دلار آمریکا به فرانک سوییس
  • AUD/USD یا دلار استرالیا به دلار آمریکا
  • USD/CAD یا دلار آمریکا به دلار کانادا

بیشتر معاملات روی چنین جفت‌ارزهایی صورت می‌گیرد و به همین خاطر، نقدشوندگی بسیار بالایی دارند.

2. جفت ارزهای فرعی (Minor Currency Pairs)

برخلاف جفت‌ارزهای اصلی، معاملات زیادی روی جفت‌ارزهای فرعی انجام نمی‌شود. جفت‌ارزهایی که با دلار آمریکا ارتباطی ندارند، ولی دیگر ارزهای مطرح مثل یورو، ین، پوند و... در آن‌ها دیده می‌شوند، جزو این دسته‌ از جفت‌ارزها به حساب می‌آیند. مثلاً:

  • EUR/GBP یا یورو اتحادیه اروپا به پوند بریتانیا
  • GBP/JPY یا پوند بریتانیا به ین ژاپن
  • EUR/CHF یا یورو اتحادیه اروپا به فرانک سوییس
  • GBP/CAD یا پوند بریتانیا به دلار کانادا
  • CHF/JPY یا فرانک سوییس به ین ژاپن

نقدینگی در این نوع از جفت‌ارزها، بسیار کمتر از جفت‌ارزهای اصلی است.

3. جفت ارزهای نادر (Exotic Currency Pairs)

وقتی ارزی نامطرح در یک یا هر دو طرف جفت‌ارز باشد، یک جفت‌ارز نادر یا Exotic درست می‌شود. مثلاً USD/TRY یا دلار آمریکا به لیر ترکیه یک جفت‌ارز نادر است.

  • USD/MXN یا دلار آمریکا به پزوس مکزیک
  • USD/RUB یا دلار آمریکا به روبل روسیه
  • USD/BRL یا دلار آمریکا به رئال برزیل
  • USD/SGD یا دلار آمریکا به دلار سنگاپور

با این اوصاف، هرجا که ریال کشورمان هم در یک طرف جفت‌ارز بود، با یک جفت‌ارز نادر طرف هستیم.

چنین جفت‌ارزهایی نوسانات بسیار دارند. آن‌ها هم می‌توانند فرصت بسیار مناسبی برای سودآوری باشند و هم می‌توانند باعث ضررهای سنگین شوند؛ به همین خاطر، بیشتر راست کار تریدرهای بسیار حرفه‌ای و موسسه‌های مالی بزرگ هستند.

در ضمن، نقدینگی این نوع جفت‌ارزها بسیار پایین است و ممکن است مدت‌زمان زیادی را در صف خرید یا فروش منتظر بمانید.

علت نوسانات قیمت در بازار فارکس

علت نوسانات قیمت در این بازار چیست؟

هر نوسان قیمتی روی ارزهای فیات هر کشور، باعث نوسانات قیمتی در بازار فارکس می‌شود.

کلاً نوسانات ناشی از عوامل مختلف متعددی هستند. فاکتورهایی که هم به‌تنهایی و هم در کنار هم می‌توانند اثرات چشمگیری روی قیمت ارزها بگذارند.

اصلی‌ترین دلیل همان میزان عرضه و تقاضا است. مثل هر بازار دیگری، بازار فارکس هم از این فاکتور تأثیر می‌گیرد. هرچقدر عرضه بالاتر باشد و تقاضا کمتر، قیمت کاهش پیدا می‌کند؛ وقتی شرایط برعکس باشد، یعنی عرضه پایین بیاید و تقاضا بیشتر شود، قیمت هم صعودی خواهد شد.

خود همین عرضه و تقاضا تحت تأثیر عوامل مختلفی است. عواملی مثل عمکلرد اقتصادی کشور صادر‌کنندۀ هر ارز، نرخ بهرۀ بانکی در کشورهای استفاده‌کننده از ارز و سیاست‌های بانک مرکزی.

بحران‌های جهانی مثل جنگ‌ها و موارد نوظهورتری مثل پاندمی کرونا (که تأثیر بسیار بزرگی روی اقتصاد جهان گذاشت) هم عرضه و تقاضا را دستکاری می‌کنند. وقتی شرایط تنش‌آلود می‌شود، اشخاص و مجموعه‌ها ترجیح می‌دهند روی دارایی‌های ایمن‌تر مثل دلار و یورو سرمایه‌گذاری کنند.

یعنی تقاضا برای ارزهای برتر بیشتر می‌شود و به‌دنبال آن، ارزش آن‌ها بالا می‌رود.

خب حالا علت نوسانات قیمت در بازار فارکس هم می‌دانید؛ بیایید با انواع بازارهای داخل این بازار مالی عظیم آشنا شویم.

انواع بازارهای فارکس

انواع بازارهای فارکس

وقتی پاسخ سؤال بازار فارکس چیست را می‌دادیم، فهمیدید که با یک بازار بسیار بزرگ طرف هستیم؛ طبیعی است که این بازار به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده باشد. هرکدام از این بخش‌ها، قوانین و قواعد خاص خودشان را دارند و در این قسمت آن‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم.

بازار اسپات (Spot Market)

این بخش از بازار، معروف‌ترین، شناخته‌شده‌ترین بخش است که بیشتر معاملات در آن صورت می‌گیرند. اگر دیدید جایی دربارۀ فارکس صحبت می‌کنند، یا هروقت مردم عادی به این بازار اشاره کردند، منظور همین بازار اسپات است.

سازوکار این نوع بازار خیلی ساده است؛ پس از خریدوفروش، ارز به‌صورت آنی و لحظه‌ای تحویل داده می‌شود؛ یعنی معامله بر اساس قیمت لحظه‌ای انجام می‌شود. خریدار موظف می‌شود برای دریافت مقدار مشخصی از یک ارز، میزان معینی از ارز دیگر را به فروشنده بدهد تا معامله صورت بگیرد.

نکته: با اینکه معاملات اسپات در لحظه انجام می‌شوند، تکمیل و اجرای آن‌ها دو روز طول می‌کشد.

Forwards and Futures Market

در این بازار، توافقی بین طرفین صورت می‌گیرد که طی آن خریدار و فروشنده روی معاملۀ ارز طبق قیمت تخمینی آن در آینده با هم کنار می‌آیند.

هم تاریخ معامله و هم نرخ قیمت از قبل مشخص می‌شوند؛ منتهی معاملات Forwards در بازار OTC انجام می‌شوند و معاملات Futures در صرافی‌ها.

Over-the-Counter (OTC) Market

وقتی معامله بین بازیگران اصلی فارکس صورت می‌گیرد، خریدوفروش در OTC انجام می‌شود. مثلاً وقتی بانک‌ها یا موسسه‌های مالی بزرگ می‌خواهند با هم معامله کنند.

این نوع بازار، در مقایسه با بازارهای مبتنی بر صرافی‌ها، انعطاف بسیار بیشتری دارد و با محدودیت‌های قانونی کمتری مواجه است. دست طرفین در تعیین اندازه و شرایط قرارداد کاملاً باز است.

کلاً هر وقت طرفین بدون استفاده از صرافی و بروکر با یکدیگر معامله کنند، معامله به‌صورت OTC صورت گرفته است.

Retail Forex Market

این دسته‌بندی مختص اشخاصی است که از طریق بروکرها وارد بازار فارکس می‌شوند. سایز قراردادها، اهرم‌ها و حتی پلتفرم‌های آنلاین دخیل در این نوع بازار، کوچک‌تر است. در واقع، Retail Forex Market امکان حضور اشخاص و سرمایه‌گذارهای خرد در این بازار را فراهم می‌کند.

بازار بین‌ بانکی (Interbank Market)

صحبت از یک دسته‌بندی عمده‌فروشی است که در آن، موسسه‌های مالی بزرگ به‌طور مستقیم با یکدیگر خریدوفروش می‌کنند. این دسته‌بندی تأثیر بزرگی روی روند حرکتی کل بازار و نرخ تبادل ارزها می‌گذارد.

Interbank Market به‌نوعی زیرشاخۀ OTC است. با این تفاوت که دو طرف حتماً باید بانک یا موسسۀ مالی باشند؛ معاملات خارج از صرافی اشخاص و سرمایه‌گذارهای خرد، جزو Interbank Market محسوب نمی‌شوند.

در بخش ویژگی‌های فارکس چیست، گفتیم یکی از خصوصیات آن، شبانه‌روزی بودنش است. بیایید در بخش بعدی بیشتر به این موضوع بپردازیم و ببینیم ساعت کاری فارکس از کی تا کی است.

ساعت کاری بازار فارکس

ساعت کاری بازار فارکس

فارکس شبانه‌روزی است و بر خلاف بازارهای سهام کوچک و بزرگ، می‌توانید 24 ساعته در آن سفارش خرید یا فروش ثبت کنید.

تا اینجا این بازار شباهت زیادی با بازار رمزارزها دارد؛ ولی بالاتر هم گفتیم که فارکس فقط 5 روز هفته فعال است و دو روز تعطیلی دارد.

از آنجایی که با یک بازار جهانی طرفیم که به محدودۀ زمانی خاصی وابسته نیست، می‌توانید در تمام ساعات شبانه‌روز معامله کنید؛ منتهی خب تمام دنیا هم دو روز تعطیلی را دارند!

به ساعت کشورمان که بخواهیم بگوییم، از 1:30 بامداد دوشنبه تا 1:30 دقیقه بامداد شنبه، می‌توانید در فارکس معامله کنید.

معاملات در این بازار از کشورهای شرق کرۀ زمین، یعنی ژاپن و استرالیا شروع می‌شوند، به اروپا می‌رسند و در نهایت بازار فارکس در آمریکای شمالی فعالیتش را آغاز می‌کند.

یادآوری می‌کنیم که فارکس کاملاً غیرمتمرکز است و شرکت‌های مالی، بانک‌ها و کمپانی‌های مختلف آن را اداره می‌کنند. کمپانی‌هایی که هرکدام در قسمتی از این سیاره قرار دارند.

وقتی بازار یک منطقه تعطیل می‌شود، فعالیت بازار منطقه‌ای دیگر شروع می‌شود و این چرخه تا روز آخر هفته ادامه پیدا می‌کند.

دوست دارید بدانید نقش بازیگران اصلی بازار فارکس چیست؟ در بخش بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

بازیگران اصلی بازار فارکس

نگاهی به بازیگران اصلی بازار فارکس

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، در گذشته بازار فارکس در انحصار موسسه‌های مالی عظیم و بانک‌ها بود؛ ولی چند سالی است که به لطف اینترنت، سرمایه‌گذاران خرد و تریدرهای مستقل هم می‌توانند در این بازار فعالیت کنند.

منتهی همچنان بازیگران بزرگ همان بانک‌ها و موسسه‌های غول‌پیکر هستند. بیایید هرکدام را جداگانه بررسی کنیم.

1. بانک‌ها

نه اینکه بانک‌های داخلی در فارکس فعالیت نداشته باشند (به احتمال خیلی زیاد آن‌ها هم در این بازار حضور دارند)، ولی خب در اینجا مشخصاً منظور بانک‌های نامدار بین‌المللی است.

بانک‌ها هم از طرف خودشان و گاهی هم از طرف مشتریان سرمایه‌دارشان وارد این بازار می‌شوند. تقریباً 80 درصد از مجموع حجم معاملات به بانک‌ها تعلق دارد. به‌خاطر تأمین نقدینگی، بازار فارکس به این دسته از بازیگران بسیار وابسته است.

ضمناً این نکته را هم در نظر داشته باشید که بانک‌ها به‌خاطر موقعیتی که دارند، خیلی راحت‌تر می‌توانند جهت حرکتی قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند.

2. حاکمیت‌ها و بانک‌های مرکزی

ارز هر کشور توسط بانک مرکزی و حکومتی که مدیریت آن را بر عهده دارد صادر می‌شود؛ به همین خاطر، آن‌ها هم جزو بازیگران اصلی این بازار به حساب می‌آیند.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در کشورهای پیشرفته‌تر، بانک مرکزی مستقل از حکومت عمل می‌کند و در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، حاکمیت در سیاست‌های پولی کشور، نظارت و دخالت مستقیم دارد.

بالاتر از نرخ بهره به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در نوسانات قیمت ارزها و کلاً نوسانات بازار فارکس نام بردیم. نرخ بهره توسط بانک مرکزی یا حاکمیت کشورها تعیین می‌شود.

ضمناً، آن‌ها می‌توانند مستقیماً وارد بازار شوند و با هدف تأثیرگذاری روی ارزش پولشان، ارز کشور را خریدوفروش کنند.

موسسه‌های سرمایه‌گذاری (Hedge Funds)

3. موسسه‌های سرمایه‌گذاری (Hedge Funds)

منظور از Hedge Funds، موسسه‌هایی هستند که سرمایۀ مشتریانشان را جمع می‌کنند و آن‌ها را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نهایت هرکس به اندازۀ سرمایۀ اولیه‌ای که تزریق کرده است، سود خواهد برد.

این موسسه‌ها هم جزو بازیگران اصلی بازار فارکس محسوب می‌شوند؛ چون همۀ پول‌ها به یک اکانت تزریق می‌شوند و مبالغ زیاد هم تأثیر چشمگیری روی بازار می‌گذارند.

4. بروکرها

بروکرها واسطه‌‌های مالی‌ای هستند که بین دو طرف معامله قرار می‌گیرند. آن‌ها از طرف مشتریانشان (چه اشخاص و چه موسسه‌های مالی) در بازار فارکس معامله می‌کنند. جلوتر راجع‌به بروکرهای فارکس بیشتر صحبت می‌کنیم.

خود بروکرها انواع مختلفی دارند. برخی خدمات کامل‌تری ارائه می‌دهند و بیشتر مناسب سرمایه‌دارهای بزرگ و موسسه‌ها هستند. برخی دیگر خدمات محدودتری دارند و بیشتر به کار سرمایه‌گذاران خرد می‌آیند.

5. تریدرها و سرمایه‌گذاران خرد

تریدرهای خرد، افرادی هستند که با سرمایۀ کم (در مقایسه با موسسه‌های مالی بزرگ) وارد بازار می‌شوند و سعی می‌کنند از روش‌های مختلف، روند حرکتی قیمت جفت‌ارزها را حدس بزنند تا سود کسب کنند.

اگرچه در مقایسه با بانک‌ها و بازیگران بزرگ دیگر، مبالغ کمی توسط این تریدرها وارد بازار می‌شود؛ اما چون تعداد آن‌ها زیاد است، در مجموع گروه بزرگ و تأثیرگذاری هستند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که اکثریت تریدرهای خرد، برای فعالیت به بروکر نیاز دارند. چون این بروکرها هستند که امکان استفاده از اهرم برای کسب سود بیشتر را فراهم می‌کنند.

این‌ها بازیگرانی بودند که به‌ترتیب از بزرگ‌ترین‌ها به کوچک‌ترین‌ها معرفی کردیم.

اگر موافق باشید، در بخش بعدی راجع‌به نقاط قوت و ضعف کلیت بازار فارکس صحبت کنیم.

مزایا و معایب بازار فارکس

مزایا و معایب بازار فارکس

اول به مزیت‌ها بپردازیم.

مزایا

این‌ها مهم‌ترین مزایای این بازار مالی پرطرفدار هستند:

  • همان‌طور که گفتیم، بازار فارکس بسیار بزرگ است و حجم معاملات در آن سربه‌فلک می‌کشند! به همین خاطر، بازار فارکس بیشترین نقدینگی (Liquidity) ممکن را دارد؛ یعنی در بیشتر مواقع، در کسری از ثانیه می‌توانید جفت‌ارز اصلی را بخرید یا بفروشید.
  • شبانه‌روزی بودن فارکس که بالاتر راجع‌به آن صحبت کردیم، موقعیت‌های بسیاری برای تریدرها ایجاد می‌کند. می‌توان 24 ساعته در آن فعالیت کرد و دنبال سود بود؛ یا برای جبران ضررهای قبلی تلاش کرد.
  • امکان استفاده از اهرم، این موقعیت را در اختیار تریدر قرار می‌دهد تا سرمایۀ اولیه‌اش را چندین برابر کند.
  • ترید در فارکس، پیرو همان قواعد کلی ترید است؛ با این تفاوت که در مقایسه با بازارهای سهام یا بورس، با سرمایۀ خیلی کمتر هم می‌توان وارد آن شد و سود کسب کرد.
  • به‌خاطر غیرمتمرکز بودن این بازار، هیچ مجموعه‌ای روی کلیت بازار تسلط ندارد؛ یعنی امکان دستکاری آن به‌واسطۀ اطلاعات داخلی از وضعیت شرکت‌ها بسیار کم است!

و اما معایب این بازار.

معایب

شاخص‌ترین ایرادات بازار فارکس، موارد زیر هستند:

  • اهرم در معاملات فارکس مثل یک چاقوی دو لبه است. اگر در معاملات موفق استفاده شود، سود را چند برابر می‌کند؛ ولی اگر معامله ناموفق باشد، ضرر هم چندین برابر خواهد شد؛ به همین خاطر، معاملاتی که با اهرم در فارکس انجام می‌شوند،  کلیت خریدوفروش در این بازار را ناپایدار می‌کنند.
  • رایج‌ترین اهرم‌های معاملات فارکس در رنج 1:50 است. البته برخی بروکرها امکان استفاده از اهرم‌های بزرگ‌تر را هم فراهم می‌کنند.
  • بالاتر فهمیدیم غیرمتمرکز بودن چه مزیتی را خلق می‌کند؛ ولی از طرف دیگر، این موضوع باعث می‌شود بازار فارکس در مقایسه با بازارهای سهام قانونمندی کمتری داشته باشد.

این‌ها را گوشۀ ذهن داشته باشید. احتمالاً می‌پرسید با این اوصاف، آیا فعالیت در این بازار عاقلانه است. در بخش بعدی جواب سؤالتان را می‌گیرید.

آیا فعالیت در بازار فارکس سودآور است؟

آیا فعالیت در بازار فارکس سودآور است؟

اول از همه یک نکته را در نظر داشته باشید. سازوکار تمام بازارهای مالی به‌گونه‌ای است که عده‌ای متضرر می‌شوند و عده‌ای دیگر سود کسب می‌کنند. در واقع، یک طرف ماجرا باید پولش را از دست بدهد تا طرف دیگر ماجرا پول به جیب بزند!

بنابراین، نمی‌توان با یک بله یا نه پاسخ این سؤال را داد. کاربلدها سود می‌کنند و کسانی که بدون دانش کافی و رعایت اصول مهم وارد فارکس می‌شوند، سرمایه‌شان از دست می‌دهند.

در کل که این بازار می‌تواند بسیار سودآور باشد؛ منتهی به شرطی که کار را بلد باشید و بدانید کی بفروشید و کی بخرید.

اگر تازه‌کار هستید، اصلاً نگران نباشید. در بخش بعدی یک مسیر برای شروع فعالیت در این بازار را بررسی می‌کنیم.

چگونه در فارکس ترید کنیم؟

چگونه در فارکس ترید کنیم؟

در کل که خریدوفروش جفت‌ارزها در بازار فارکس سرراست و راحت است. همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، تریدرهای خرد بهتر است از طریق بروکرها وارد این بازار شوند. شما هم تریدر خرد هستید و باید همین کار را بکنید.

قدم اول: تحقیق و پیدا کردن بروکر مناسب

بگردید و ببینید کدام بروکرها از ساخت اکانت FX پشتیبانی می‌کنند. در تحقیقاتتان، به مسائلی مثل امکانات هر پلتفرم، پیروی از قوانین، هزینۀ تراکنش‌ها و معاملات، هزینه‌های اولیه و پنهان و البته چگونگی پشتیبانی از مشتریان توجه کنید.

جلوتر چند مورد از معروف‌ترین بروکرهای این بازار را زیر ذره‌بین می‌بریم تا در این قسمت کار کمکتان کنیم.

بعد از پیدا کردن و انتخاب بروکر مناسب، باید در آن اکانت بسازید.

قدم دوم: افتتاح حساب معاملات فارکس

برای ساخت اکانت، باید اطلاعات شخصی خود مثل نام و نام خانوادگی، آدرس و... را در سایت بروکر وارد کنید؛ همچنین، باید به برخی سؤالات مثل انگیزه‌ای که از ورود به فارکس دارید پاسخ دهید.

قدم سوم: احراز هویت

بروکر باید هویت شما را از طریق پاسپورتتان تأیید کند. به‌خاطر مسائلی که همۀ ما از آن‌ها اطلاع داریم، بروکر نباید بفهمد در ایران هستید، در غیر این صورت، هویتتان احراز نمی‌شود و قبل از ورود به بازار فارکس، کارتان تمام خواهد شد!

راه‌های دور زدن این محدویت‌ها بسیارند. می‌توانید سراغ مجموعه‌هایی بروید که انواع خدمات از آدرس در کشور خارجی تا حساب‌های بین‌المللی را در اختیارتان می‌گذارند.

به حساب بین‌المللی احتیاج خواهید داشت، چون بعد از احراز هویت و تکمیل فرایند ساخت اکانت، باید حسابتان را شارژ کنید.

قدم چهارم: شارژ حساب اکانت فارکس

بعد از اینکه هویتتان تأیید و اکانتتان با موفقیت ساخته شد، باید به آن پول تزریق کنید تا امکان خریدوفروش جفت‌ارز در فارکس برایتان فراهم شود.

شارژ حساب از روش‌های مختلفی ممکن است، ولی برای ما ایرانی‌ها که باید با روش‌های مختلف محدودیت‌ها را دور بزنیم، احتمالاً پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری (که قبلاً با کمک شرکت‌های واسطه تهیه کرده‌ایم) تنها گزینه است.

قدم پنجم: تحقیق دربارۀ جفت‌ارزها و پیدا کردن فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری

بعد از اینکه پول به حساب ریختید، قدم بعدی برای شروع فعالیت در فارکس چیست؟ باید دنبال جفت‌ارز مناسب بگردید. تریدر حرفه‌ای، بعد از پیدا کردن جفت‌ارزهای مناسب با تحلیل تکنیکال (جلوتر به انواع تحلیل هم می‌پردازیم)، نقطۀ مناسب برای ورود را پیدا و با پیش‌بینی قیمت جفت‌ارز، سعی می‌کنند در نقطۀ مناسب هم از معامله خارج شوند.

کلیت اقتصاد کشور صادرکنندۀ هر ارز و مسائل جزئی‌تر مثل نرخ بهره، همگی روی روند قیمتی جفت‌ارز اثرگذار هستند.

به‌علاوه، اخبار و درز اطلاعات حساس هم نمودار قیمت را تغییر می‌دهند. بنابراین به‌کارگیری تحلیل فاندامنتال هم می‌تواند کمکتان کند.

قدم ششم: ورود هوشمندانه و حساب‌شده به اولین معامله در بازار فارکس

چقدر سرمایه دارید؟ مسلماً نباید همۀ آن را وارد یک معامله کنید! علاوه‌بر این، ببینید چه اهرم‌های برای جفت‌ارز انتخابی شما وجود دارند. همیشه باید بدانید چه مقدار از کل سرمایه‌تان با احتساب اهرم در خطر از دست رفتن است!

بهترین راهکار این است که در هر معامله، نهایتاَ 1 درصد از کل سرمایه را وارد کنید. البته که برخی تریدرها 2 درصد از سرمایه‌ای که در اختیار دارند را وارد معامله می‌کنند و حتی برخی 5 درصد از کل سرمایه را! ولی برای کم‌ریسک‌ترین رویکرد، همان قانون 1 درصد است!

بعد از ورود و ثبت سفارش، باید معامله‌ای که آغاز کرده‌اید را زیر نظر بگیرید.

قدم هفتم: رصد و مانیتور پوزیشنی که باز کرده‌اید

منظور از پوزیشن همان سفارشی است که ثبت کرده‌اید. باید از قبل اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده باشید تا بعد از ثبت سفارش، بدانید در چه نقطه‌ای از معامله خارج شوید.

همان‌طور که دیدید، ورود به فارکس و شروع فعالیت در این بازار کار ساده‌ای است. همان‌طور که قول دادیم، می‌خواهیم برخی از معروف‌ترین بروکرها را بررسی کنیم.

بهترین بروکر فارکس چیست؟

بهترین بروکر فارکس چیست؟ بررسی چند مورد از شناخته‌شده‌ترین بروکرها

بالاتر هم گفتیم که بروکر واسطه‌ای است میان شما (به‌عنوان تریدر) و دیگر تریدرها و موسسه‌های مالی که در بازار فارکس مشغول هستند.

هزاران بروکر وجود دارند و انتخاب گزینۀ مناسب از بین این تعداد، کار واقعاً سختی است. در این قسمت، چند مورد از مطرح‌ترین بروکرها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

بروکر لایت فارکس

LiteForex یک بروکر قبرسی است که از قوانین آن کشور پیروی می‌کند. این بروکر از سال 2005 فعالیت دارد و نسبتاً باسابقه محسوب می‌شود.

مشتریان این بروکر می‌توانند از انواع پلتفرم‌ها مثل MetaTrader 4 و MetaTrader 5 برای انجام معاملات استفاده کنند. در کنار این‌ها، این بروکر برای تازه‌کارها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و کلی منبع برای یادگیری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

نکته: MetaTrader پلتفرمی الکترونیکی است که از آن برای انجام معاملات در بازار فارکس استفاده می‌شود.

یکی از نکات منفی در رابطه با لایت فارکس این است که اهرم بیشتر از 1:30 در اختیار کاربرانش قرار نمی‌دهد.

در کل که این بروکر می‌تواند انتخاب خوبی برای تریدرهای تازه‌کار علاقه‌مند به بازار فارکس باشد.

بروکر ویندزور

Windsor هم تحت قوانین قبرس و بریتانیا است و به همین خاطر بسیاری از اروپایی سراغ آن می‌روند. این بروکر از سال 1988 فعالیت می‌کند و سابقۀ بیشتر از 30 سال فعالیت، باعث شده تا به یکی از بهترین و معتبرترین بروکرهای فارکس تبدیل شود.

این بروکر هم انواع پلتفرم‌های ترید را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و منابع آموزشی کاملی برای شناخت بهتر فارکس و ترید ارائه می‌کند.

منتهی این بروکر هم نهایتاً اهرم 1:30 ارائه می‌کند که خب باب میل خیلی از تریدرها نیست و این موضوع می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن باشد.

انواع مختلف اکانت‌هایی که می‌توان در این بروکر ساخت، باعث می‌شوند برای همۀ تریدرها مناسب باشد؛ از تازه‌کارها گرفته تا حرفه‌ای‌ها، می‌توانند روی خدمات این بروکر حساب کنند و معاملاتشان در فارکس را از طریق آن انجام دهند.

بروکر آلپاری

این بروکر هم بیشتر از 25 سال است که خدمات ارائه می‌کند و قطعاً یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید برای شروع فعالیت در فارکس داشته باشید.

آلپاری هم اکانت‌های مختلفی دارد که هرکدام مناسب استراتژی خاصی از ترید هستند. بر خلاف دو بروکر قبلی، آلپاری (در شرایط خاص) امکان استفاده از اهرم 1:3000 را هم فراهم می‌کند.

علاوه‌بر برنامه‌های آموزشی مفصل، تریدرهایی که فعالیت زیادی داشته باشند، از سیستم Rewards Program این بروکر پاداش می‌گیرند.

Alpari یک بروکر جهانی است که دسترسی به آن از اقصا‌نقاط دنیا ممکن است. البته که قوانین بعضاً پیچیده و نظرات منفی گهگاهی از کاربران، باعث ایجاد شک نسبت به آن می‌شود.

فارکس تایم

فارکس تایم یا FXTM هم مثل آلپاری یک بروکر بین‌المللی است که پیرو قوانین حوزه‌های قضایی متعددی است. از بریتانیا گرفته تا آفریقای جنوبی، فارکس تایم به کاربران سراسر دنیا خدمات می‌دهد.

این بروکر در سال 2011 تأسیس شد و با اینکه در مقایسه با دیگر رقبا قدمت کمتری دارد، توانسته در همین بازۀ زمانی کم، معتبر بودنش را اثبات کند.

FXTM هم برنامه‌های آموزشی دارد و به کاربران فعال پاداش می‌دهد.

این هم از بررسی معروف‌ترین بروکروها. همان‌طور که گفتیم، هزاران بروکر وجود دارند؛ ولی ما توصیه می‌کنیم که سراغ یکی از همین موارد بروید تا خیالتان از بابت همه‌چیز راحت باشد.

دنیای فارکس اصطلاحات زیادی دارد و به همین خاطر، بخشی را به بررسی این اصطلاحات اختصاص می‌دهیم.

اصطلاحات بازار فارکس

اصطلاحات بازار فارکس

مقدمه لازم نیست! یکراست برویم سراغ اصطلاحات.

اصطلاحتعریف اصطلاح مورد نظر
Bid Priceبیشترین قیمتی که یک نفر حاضر است برای ارزی بپردازد.
Ask Priceکمترین رقمی که یک نفر حاضر است ارزی را با آن قیمت بفروشد.
Spreadتفاوت بین Ask Price و Bid Price که نشان‌دهندۀ کمیسیون بروکر است.
Orderمنظور همان سفارشی است که برای خرید یا فروش یک ارز در قیمتی مشخص یا با قیمت لحظه‌ای ثبت می‌شود.
Limit Orderسفارشی که برای خرید یا فروش در قیمتی مشخص یا بهتر از آن ثبت می‌شود.
Market Orderسفارشی که با هدف خرید یا فروش در بهترین قیمت لحظه‌ای ممکن ثبت می‌شود.
Stop-loss Orderسفارش فروشی که پس از رسیدن قیمت به عددی مشخص‌شده به‌صورت خودکار فعال می‌شود و هدفش جلوگیری از ضرر کردن تریدر است.
Take-profit Orderسفارش فروشی که پس رسیدن قیمت به عددی مشخص‌شده به‌صورت خودکار فعال می‌شود و هدفش حفظ سود است.
Longوقتی وارد معامله‌ای می‌شوید و می‌خواهید از افزایش قیمت سود کنید، اصطلاحاً وارد Long Position شده‌اید.
Shortوقتی وارد معامله‌ای می‌شوید و قرار است از ریزش قیمت سود کنید، اصطلاحاً وارد Short Position شده‌اید.
pip

این عبارت مخفف Percentage in Point یا به‌قول برخی Price Interest Point است. به هر حال، منظور کوچک‌ترین واحد تغییرات قیمتی برای یک جفت‌ارز است.

برای مثال، تغییر یک pip در جفت‌ارز EUR/USD، یعنی یورو 0.0001 نسبت به دلار تغییر کرده است.

lotحجم معاملات ارزی با lot نشان داده می‌شود. هر lot معادل 100 هزار دلار است. در واقع، با یک واحد استاندارد طرفیم که حجم معاملات را نشان می‌دهد. برای معامله‌های کوچک‌تر از Mini Lot و Micro Lot استفاده می‌شود.
اهرم (leverage)اهرم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار فارکس است و این امکان را در اختیار تریدر قرار می‌دهد تا با سرمایۀ کم وارد معاملات بزرگ شود. اهرم هم سود و هم ضرر را چند برابر می‌کند.
Marginاگر قرار باشد با استفاده از اهرم وارد معاملات بزرگ‌تر از سرمایۀ خود شوید، باید مبلغی در حسابتان به‌عنوان وثیقه وجود داشته باشد. به این مبلغ که امکان استفاده از اهرم را در اختیار تریدر می‌گذارد، Margin می‌گویند.
Balanceبه مقدار پولی که در اکانت فارکس دارید، Balance می‌گویند.
Equity

به سرمایۀ لحظه‌ای و تثبیت‌نشده Equity می‌گویند. مثلاً فرض می‌گیریم بالانس اکانت شما 1000 دلار است. معامله‌ای باز دارید و در لحظه‌ای مشخص 200 دلار سود کرده‌اید. در چنین حالتی، Equity اکانتتان 1200 دلار است.

یا برعکس، اگر معاملۀ بسته‌نشده 200 دلار در ضرر باشد، Equity اکانت 800 دلار خواهد بود.

به محض اینکه معامله بسته شود، Equity به Balance اضافه یا از آن کم می‌شود. اگر هم معاملۀ بازی نداشته باشید، Equity و Balance با هم برابر هستند.

SwapSwap هزینه‌ای است که بروکر به‌ازای هر روز باز نگه داشتن معاملۀ شما دریافت می‌کند.
بازار گاوی (Bullish Market)وقتی قیمت‌ها رو به افزایش هستند و ترند کلی بازار شکل صعودی به خود گرفته، اصطلاحاً گفته می‌شود بازار گاوی است. دلیل انتخاب این اسم، نوع حملۀ گاو است که از پایین به بالا شاخ می‌زند.
بازار خرسی (Bearish Market)وقتی قیمت‌ها رو به کاهش هستند و ترند کلی بازار شکل نزولی به خود گرفته، اصطلاحاً می‌گویند بازار خرسی است. دلیل انتخاب این اسم، نوع حملۀ خرس است که از بالا به پایین پنجه می‌زند.

این‌ها مهم‌ترین اصطلاحاتی هستند که باید یاد بگیرید تا بهتر بفهمید فارکس چیست؛ البته این را هم بگوییم که بسیاری از آن‌ها بین انواع بازارهای مالی مشترک هستند.

در بخش بعدی، با چند استراتژی معاملاتی فارکس آشنا خواهیم شد.

آشنایی با استراتژی های معاملاتی در فارکس

آشنایی با استراتژی های معاملاتی در فارکس

خریدوفروش در بازار فارکس به روش‌های گوناگون ممکن است. در یک نگاه کلی، استراتژی‌ها را از نظر زمان به سرانجام رسیدن دسته‌بندی می‌کنند:

  • استراتژی‌های کوتاه‌مدت
  • استراتژی‌های میان‌مدت
  • استراتژی‌های بلندمدت

از جملۀ معروف‌ترین استراتژی‌های کوتاه‌مدت، می‌توان به اسکالپینگ و دی‌تریدینگ (Day Trading) اشاره کرد.

اسکالپینگ رویکردی است که در آن هر معامله نهایتاً باید در 5 دقیقه بسته شود. البته که سود چنین معاملاتی هم کمتر هستند، منتهی وقتی تعداد آن‌ها زیاد شود، سود حاصله هم چشمگیر خواهد بود. اسکالپینگ‌ به‌معنای واقعی کلمه کوتاه‌مدت‌ترین استراتژی است و بیشتر به کار آن‌هایی می‌آید که صبر و حوصلۀ زیادی ندارند.

تکلیف دی‌تریدینگ هم از نام آن مشخص می‌شود. اگرچه مثل Scalping سریع نیست، ولی با توجه به اینکه تکلیف هر پوزیشن باید در یک روز مشخص شود، در دستۀ استراتژی‌های کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد.

در ادامه سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) را داریم که جزو استراتژی‌های میان‌مدت است. البته که می‌توان از این رویکرد برای معاملات کوتاه‌مدت هم استفاده کرد. کلیت این استراتژی، موج‌سواری روی فرازوفرود قیمت‌ها است.

از استراتژی‌های بلندمدت، می‌توان به پوزیشن تریدینگ (Position Trading) اشاره کرد. کسانی که سراغ این رویکرد می‌روند، کاری به نوسانات قیمت در کوتاه‌مدت ندارند و هدفشان کسب سودهای کلان در بلندمدت است.

علاوه‌بر این‌ها، هزاران استراتژی دیگر وجود دارند. مثلاً برخی از تریدرها سراغ بازارهای رنج می‌روند و از حرکت قیمت در یک محدودۀ مشخص نهایت بهره را می‌برند. یا آن‌هایی که در تحلیل تکنیکال دستی بر آتش دارند، از انواع اندیکاتورها برای استراتژی‌های مختلف استفاده می‌کنند.

قبلاً در مقالۀ آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس، انواع مختلف و متعددی از این استراتژی‌ها را بررسی کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید آن مقاله را بخوانید.

بالاتر قول دادیم که انواع تحلیل را بررسی می‌کنیم و حالا می‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

انواع تحلیل برای ترید در فارکس

انواع تحلیل برای ترید در فارکس (بهترین نوع تحلیل کدام است؟)

تحلیل هم انواع بسیار و متنوعی دارد که در این بخش 3 مورد از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. تحلیل تکنیکال

به‌طور کلی، در تحلیل تکنیکال، تریدر به اطلاعات قبلی ارز و قیمت فعلی آن نگاه و با در نظر گرفتن حجم معاملات، سعی می‌کند قیمت آتی را برای گرفتن بهترین تصمیم پیش‌بینی کند.

تریدرهایی که سراغ این نوع تحلیل می‌روند، معتقدند با نگاه به تاریخچۀ قیمتی و شناسایی الگوها، می‌توان قیمت آینده را با دقت بالا حدس زد. البته که حرفه‌ای‌ترین تریدرها هم اشتباه می‌کنند و لزوماً همۀ آن‌ها نمی‌توانند قیمت را درست پیش‌بینی کنند.

چارت‌های قیمتی ابزار اصلی تحلیلگران تکنیکال است و آن‌ها تمام اطلاعاتی که نیاز دارند را از چارت (همراه با انواع اندیکاتورها) استخراج می‌کنند.

2. تحلیل فاندامنتال

در این نوع تحلیل، تمرکز روی فاکتورهای نهان اقتصادی و مالی است. فاکتورهایی که روی کلیت بازار و قیمت‌ها تأثیرگذار هستند.

اخبار سیاسی و اجتماعی هم می‌توانند روی روند بازار اثرگذار باشند و به همین خاطر، تحلیل فاندامنتال توجه ویژه‌ای به اخبار دارد.

مثلاً تغییر نرخ بهره در آمریکا، یک خبر مهم است که می‌تواند کل بازار را دستخوش تغییرات بزرگ کند. کسانی که با این نوع تحلیل کار می‌کنند، فاکتورها و میزان تأثیرگذاری آن‌ها را می‌شناسند و بر اساس تغییراتی که قرار است رخ بدهد، روند حرکتی هر ارز را پیش‌بینی می‌کنند.

3. تحلیل سنتیمنتال

Sentimental معنای احساسات را می‌دهد. تحلیل سنتیمنتال هم یک رویکرد مبتنی بر حس درونی تریدر است. مثلاً ممکن است با خواندن اخبار، بررسی نظرات مردم، نگاهی به پست‌های شبکه‌های اجتماعی و...، حس کنید لیر ترکیه قرار است باز هم ارزشش را از دست بدهد و این یعنی پتانسیل خوبی برای باز کردن یک پوزیشن Short وجود دارد.

کلاً این نوع تحلیل در مقایسه با تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال رواج خیلی کمتری دارد. کسانی که تجربۀ بالایی در بازار دارند و بالا و پایین آن را دیده‌اند، گاهی به احساساتشان اتکا می‌کنند و بر اساس آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

اگر می‌پرسید بهترین تحلیل برای موفقیت در بازار فارکس چیست، باید بگوییم پاسخ مشخصی برای این سؤال وجود ندارد.

تریدرهای حرفه‌ای، آن‌هایی که سود خوبی از بازارهای مالی مثل فارکس به جیب می‌زنند، ترکیبی از هر 3 را به کار می‌گیرند.

ولی برای تازه‌کارها، مشخصاً بهترین رویکرد یادگیری تحلیل تکنیکال و حداقل شروع با این نوع تحلیل است.

صحبت از تازه‌کارها شد؛ از آنجایی که احتمالاً شما هم تازه قصد ورود به این بازار را دارید و تازه‌کار محسوب می‌شوید، در بخش بعدی راجع‌به نکاتی صحبت می‌کنیم که باعث دستیابی به موفقیت در فارکس می‌شوند.

9 نکته برای تریدرهای تازه‌کار در بازار فارکس

9 نکته برای تریدرهای تازه‌کار در بازار فارکس

تا اینجا فهمیدیم فارکس چیست و به‌طور کلی، راجع‌به همۀ جوانب آن صحبت کردیم. بالاتر روال ورود به این بازار را آموزش دادیم و حالا به‌عنوان حسن ختام مقاله، می‌خواهیم از نکاتی بگوییم که به کار تازه‌کارها می‌آیند.

1. شناخت کامل انواع بازارها

جفت‌ارزهای مختلف را زیر ذره‌بین ببرید و ببینید روند حرکتی آن‌ها از چه چیزهایی تأثیر می‌گیرند. قبل از اینکه سرمایه‌تان را وارد ترید کنید، باید شناخت کاملی از بازار هر جفت‌ارز پیدا کنید.

2. تدوین یک برنامۀ حساب‌شده و وفادار ماندن به آن

یک برنامۀ حرفه‌ای شامل درصد سود مدنظرتان، ریسکی که حاضرید به جان بخرید، نحوۀ ارزیابی وضعیت و... بچینید. قبل از ورود به هر معامله، مطمئن شوید همه‌چیز مطابق با آن برنامه است و از تصمیم‌گیری احساسی بپرهیزید.

یادتان باشد بعد از ورود به معامله، منطقی‌ترین آدم‌ها هم ممکن است تصمیم‌های غیرمنطقی بگیرند! داشتن برنامه و وفادار بودن به آن، مانع از اتخاذ چنین تصمیم‌هایی می‌شود.

3. تمرین، تمرین و تمرین

حتماً قبل از اینکه با پول واقعی ترید کنید، توانایی‌هایتان را اکانت‌های دمو بسنجید. مدتی همین کار را ادامه دهید تا دستتان راه بیفتد و هر وقت احساس کردید آماده‌اید، با رعایت تمام نکات و اصول لازم، معامله‌ با سرمایۀ واقعی را آغاز کنید.

حتی بعد از شروع فعالیت، به تمام معاملاتتان به چشم نوعی تمرین نگاه کنید. از شکست‌ها درس بگیرید و نکات مثبت معاملات موفق را استخراج کنید. حرفه‌ای‌ترین تریدرها هم باید دائماً مهارت‌های خود را ارتقا دهند، چه برسد به تازه‌کارها!

4. پیش‌بینی وضعیت کلی بازار

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، تحلیلگران تکنیکال برای پیش‌بینی وضعیت از چارت و اندیکاتورها استفاده می‌کنند. تحلیلگران فاندامنتال هم این کار را کمک اخبار و اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی انجام می‌دهند.

اینکه سراغ کدام‌یک می‌روید خیلی مهم نیست. حتی می‌توانید ترکیبی از هر دو را به کار ببرید؛ ولی در هر صورت، باید وضعیت را پیش‌بینی کنید و بعد از شناسایی‌ فرصت‌ها، پوزیشن مناسب را باز کنید.

5. تعیین حد و حدود

این یک قانون ساده برای موفق شدن است! برای خودتان محدودیت مشخص کنید و پا را از خطوط قرمز فراتر نگذارید.

از قبل مشخص کنید که حاضرید در هر معامله چقدر ضرر کنید. در رابطه با اهرم انتخابی هم محدودیت‌هایی داشته باشید. ضمناً هیچوقت نباید بیشتر از مقداری که توانایی از دست دادنش را دارید وارد معامله کنید. مثل کسانی که تحت تأثیر احساسات ماشین زیر پایشان را می‌فروشند و به امید کسب سود وارد بازارهای مالی مثل فارکس می‌شوند.

6. تعیین نقاط خروج برای هر معامله

مسلماً نمی‌توانید دائم پای چارت بشینید و تغییرات قیمت را زیر نظر داشته باشید. به همین خاطر باید از Stop-loss Order و Take-profit Order استفاده کنید. در بخش بررسی اصطلاحات، معنای هر دو را گفتیم.

اگر چنین رویکردی داشته باشید، خیالتان راحت خواهد بود که در قیمت‌های مشخص‌شده از معامله خارج خواهید شد. بدون اینکه خطر از دست دادن مقدار زیادی از سرمایه‌ تهدیدتان کند.

7. سرکوب شدید احساسات

ممکن است در معامله‌ای باشید که مطابق پیش‌بینی شما پیش نمی‌رود. مهلک‌ترین اشتباه این است که برای جبران آن، وارد معاملات دیگری شوید که با برنامۀ شما همخوانی ندارند. همان برنامه‌ای که دومین نکتۀ این بخش را به آن اختصاص دادیم.

به این کار اصطلاحاً Revenge Trading (ترید انتقامی) می‌گویند و در بیشتر مواقع عاقبت خوشی ندارد!

به همین خاطر است که می‌گوییم احساسات را سرکوب کنید و نگذارید حس شکست شما را به دردسرهای بزرگ‌تر بیندازد. جبران ضرر به مرور زمان بهتر از تجربۀ دو شکست سنگین پشت سر هم است.

8. حرکت آهسته و پیوسته

رویای یک شبه پولدار شدن را دور بریزید. نه اینکه بد باشد؛ ولی برنامه‌ریزی بر اساس این رویا (که در بیشتر اوقات وهمی بیش نیست)، قطعاً گرفتارتان می‌کند.

در هر نوع فعالیتی، تداوم لازمۀ موفقیت است. ترید در فارکس هم از این قاعده مستثنی نیست و باید صبور باشید تا در نهایت موفق شوید.

داشتن برنامه و آموزش دیدن عالی است؛ ولی مهم‌تر از این‌ها، عمل طبق آن برنامه و خسته نشدن از شکست‌ها است.

9. عدم ترس از تغییر

با اینکه حفظ وفاداری به برنامه ضروری است، اما اگر دیدید برنامه‌ای که چیده‌اید ایراد دارد، از تغییر آن واهمه نداشته باشید.

وقتی تجربیاتتان بیشتر می‌شوند، نیازهایتان هم تغییر می‌کنند و دیگر برنامۀ قبلی پاسخگوی خواسته‌های فعلی نخواهد بود. برنامه‌ای که از آن پیروی می‌کنید، باید بتواند شما را به اهداف خواسته‌هایتان برساند.

پس اگر اهداف و وضعیت مالی تغییر کند، برنامه هم باید عوض شود.

فارکس: بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا با فرصت‌های فراوان

فارکس: بزرگ‌ترین بازار مالی دنیا با فرصت‌های فراوان

در این مقاله فهمیدیم فارکس چیست و چقدر از دیگر بازارهای مالی بزرگ‌تر است. سعی کردیم کامل‌ترین مقالۀ وب فارسی در این زمینه را فراهم کنیم و به همین خاطر راجع‌به همۀ جوانب این بازار صحبت کردیم. مزایا و معایب آن، نحوۀ ورود به آن، اصطلاحات رایج، انواع بروکرها، بازیگرهای خرد و کلان این بازار و....

امیدواریم بعد از خواندن این مقاله، پاسخ تمام سؤالاتتان را دریافت کرده باشید. حالا از شما می‌خواهیم لینک این بلاگ‌پست را برای دوستانتان ارسال و در نشر حداکثری آن به ما کمک کنید.